Elhamdü lillahi rabbil alemin.
Vel akibetü lil müttakin.
Vessalatu vesselamu ala resülina muhammedin ve ala alihi ve sahbihi ecmein.
Bugün dersimizin ana başlığı ehli kitap ile ilişkiler.Ehli kitap dediğimiz zaman biliyorsunuz ilk akla gelenler Yahudi ve Hristiyanlar.Ama kendisinde ilahi kitap olan tüm gruplar da buna girer.Hac Suresi’nin 17. ayetine göre Sabiler de , Mecusiler de ehli kitap kapsamındadır.Bu konuda resulullahtan gelen hadisler de vardır. “Sennu bihim sünnete ehlil kitap.” Yani onlara da ehli kitap usulüne göre davranın.Tevbe Suresi’nin 5. ayetini esas alarak işte müşrikleri bulduğunuz yerde öldürün temeline dayalı bir hukuk oluşturulduğunu ifade etmiştik..Şimdi bugün de Tevbe Suresi’nin 29.ayetini açarsanız bunlar karşınıza çıkacak ne yapacağınızı şaşıracaksınız.Mesela 28. ayeti okuyalım önce.Orada Allahü Teala şöyle diyor :
“Yâ eyyuhellezîne âmenû innemâl muşrikûne necesun fe lâ yakrebul mescidel harâme ba’de âmihim hâzâ” O müşrikler pisliktir.Bu senelerinden sonra Mescidi Haram’a yaklaşmasın.
Mescidi Haram’a yaklaşmaları yasaklanan müşrükler hangileriydi diğer derslerden hatırlayacaksınız.Sözleşmeyibozanlar değil mi!Bütün müşrikler denebilir mi buna ? Çünkü Mescidi Haram’dan çıkacak değil onlar.Onun için bu yıllarından sonra dediği zaman demekki o anda yaşayanmüşrikler olması gerekiyor.Daha sonra gelen müşrikler değil.
“Ve in hıftum ayleten” Hani biz bunların buraya gelmesini istemezsek ne olur ticaret engellenir , sıkıntı yaşarız falan derseniz maddi sıkıntıdan korkarsanız
“Fe sevfe yugnîkumullâhu min fadlihî in şâe” Allahü Teala tercihte bulunduğu zaman iyilikte bulunduğu , sizin zenginleşmenizi tercih ettiği zaman sizin ihtiyacınızı karşılayacaktır.
“innallâhe alîmun hakîm(hakîmun).” Allah bilir ve doğru karar verir.
Şimdi bakın burada geleneksel anlamı verdiğimizi düşünün.Biliyorsunuz onlar ayeti kapsamından kopararak işte bulduğunuz yerde öldürün şeklinde bir anlam veriyorlar.Öyle verdiğimizi kabul edin.Şimdi bu ayette diyor ki Mescidi Haram’a girmesinler.Peki ondan sonra ehli kitapla ilgili ne diyor arkasından :
“Kâtilûllezîne lâ yu’minûne billâhi ve lâ bil yevmil âhır” Allah’a ve ahret gününe inanmayan o kafirlerle savaşın.
Şimdi ehli kitaba sorarsanız hepsi ahrete inanıyor ama Allah’ın istediği gibi değil.Ahirete gerçek anlamda inansalar hepsi Müslüman olurlar.Hangisine sorsanız kendisini mümin sayarlar ama Allah’ın istediği anlamda mümin değiller.Ondan sonra devam ediyor:
“ ve lâ yuharrimûne mâ harremallâhu ve resûluhu “ Allah’ın ve resulunun haram kıldığını haram saymayan
“ ve lâ yedînûne dînel hakk” Hakkın dinini yani İslam dinini din olarak kabul etmeyenlerle savaşın. Peki kim bunlar :
“ minellezîne ûtûl kitâbe “ Kendilerine kitap verilenler.Yani kendilerine kitap verilenler dediğimiz zaman ilk akla gelenler Yahudi ve Hristiyanlardır.Bunlarla savaşın. Ne zamana kadar ?
“hattâ yu’tûl cizyete an yedin ve hum sâgirûn” Elleriyel alçaltılmış olarak cizye ödeyinceye kadar.Cizye yani baş vergisi.Kişi başı ödenen vergi.Bu vergiyi verene kadar ne yapacaksınız? Savaşacaksınz.Peki ne oldu şimdi?Bu ehli kitabın durumu daha kötü çünkü onlarla cizye verinceye kadar savaşacaksın.Bir yerde ehli kitap buldun mu savaşacaksın.Cizye verdi mi bırakacaksın.Şimdi genel yapı bu ayeti kerimeye göredir fıkıhta.Halbuki hepimiz biliyoruz ayetler tek başına ne olur ele alınmaz.Ayetler tek başına ele alınmaz.Mesela Ankebut Suresi’nin 46. ayetini açalım burayı kapatmadan.29. sure 401. sayfa.Bakın sayfanın başında diyor ki Allahü Taeala :
“Ve lâ tucâdilû ehlel kitâbi illâ billetî hiye ahsen” Ehli kitapla en güzel şekilde mücadele edin , diyor.
“illellezîne zalemû minhum “ İçlerinden zalim olanlar başka.
Ehli kitapla en güzel şekilde mücadele edeceksiniz yani onlar dinlerini yaşarlar sizinle fikir tartışması yaparlar her şeyi yapabilirler zalim olanlar başka.Peki ehli kitaba ne diyecekmişiz:
“ve kûlû âmennâ billezî unzile ileynâ ve unzile ileykum” Ehli kitaba dememiz gereken şu , bize indirilene inandık size indirilene de inandık size indirilen de hak kitaptır diyeceğiz.
“ve ilâhunâ ve ilâhukum vâhıd” Bizim de sizin de ilahınız aynı.Biz sizin kitabınızı reddetmiyoruz.
“ve nahnu lehu muslimûn” Biz ona teslim olmuş kimseleriz , diyeceğiz.
Yani ortak noktamıza vurgu yapacağız değil mi!Mesela Tevrat’a inanmıyorum diyen kimse müslümam olarak kalır mı? Peki Musa a.s inanmıyorum diyen o da kalmaz Müslüman olarak.İsa a.s inanmıyorum diyen de kafirdir.O zaman kardeşim ben senin inandığın nebiye inandığın kitaba inanmadığım zaman kafir olacağım da sen benimkine inanmadığın zaman nasıl mümin kalacaksın diye sorabilirsin ona da.Yani önce müşterek zemini ortaya koyacaksın çünkü onun kitabı da Muhammed s.a.v inanmayı emrediyor .Bu da buraya inanmayı emrediyor.Peki burada dedi ki : “ İllellezine zalemu” dedi değil mi.Zulmedenler başka dedi.Peki zulmedenler kimdir yanlış yapanlar kimdir ehli kitaptan.O zaman her zaman okuduğumuz Mümtehıne Suresi’nin 8-9. ayetlerini açıyoruz.549. sayfa.bak burada diyor ki Allahü Teala:
“Lâ yenhâkumullâhu anillezîne lem yukâtilûkum fîd dîn” Din konusunda sizi öldürmeye kalkmamış kişilere karşı Allah bir yasak koymaz.Yani inandığımız için eğer bize savaş açmıyorsa ehli kitap , müşrikler de aynı.Bütün inanç sahipleri hangi inanca sahip olursa olsun sırf bize inancımızdan dolayı savaş açmamışsa başka savaş sebepleri olabilir iandığımız için biz mümin olduğumuz için savaş açmadıysa ondan sonra
“ ve lem yuhricûkum min diyârikum” ülkemizden çıkarmamışsa mümin olduğumuz için.
“en teberrûhum ve tuksitû ileyhim” Onlara iyilik yapmanızı ve haklarını vermenizi yasaklamaz.Onların ülkesinde yaşıyorsan vergini de veririsin , görevlerini de yaparsın.Onlar senin ülkende yaşıyorsa haklarını veririsin.İki tane şart var burada.Bir inandığımızdan dolayı bizimle savaşa girmeyecekler , iki bizi ülkemizden çıkarmayacaklar o kadar.
“innallâhe yuhıbbul muksitîn.” Allahü Teala herkesin payını verenleri sever.
Peki yasak ne?” İnnemâ yenhâkumullâhu anillezîne kâtelûkum fîd dîni “ Din konusunda sizinle savaşanlara yasak koyar sadece Allah. “ve ahrecûkum min diyârikum ve zâherû alâ ıhrâcikum en tevellevhum, “sizi ülkenizden çıkaran ve çıkarılmanıza destek veren .İşte onlarla dostluk kurmanızı onlara birtakım yetkiler tanımanızı yasaklar.Çünkü o seni öldürmeye kalkıyor , ülkenden çıkarıyor , ülkenden çıkaranlara da destek veriyor.Yani benim can güvenliğime kastediyor ve konut dokunulmazlığıma kastediyor , mal güvenliğime kastediyor.Artık ben onunla geçinemem. O zaman diyor ki Allahü Teala “ ve men yetevellehum fe ulâike humuz zâlimûn(zâlimûne).”Kim onları kendisine dost ederse onlar zalimlerdir.Şimdi onları dost edinen zalim olacağına göre bir kişi işlediği suçun dengi ile cezalandırılır o zaman onlar da ne olmuş olurlar bize karşı zalimlik yapmış olurlar.Yani ülkemizden çıkarmaya kalkarlarsa inancımızdan dolayı bizi öldürmeye kalkarlarsa , çıkaranlara destek verirlerse zalim olmuş olur değil mi?Şimdi ne dedi ayeti kerime “Ve lâ tucâdilû ehlel kitâbi illâ billetî hiye ahsenu illellezîne zalemû “ Ankebut Suresinin 46. ayetinde .Ehli kitapla güzel mücadele edin zalimlik yapanlar başka.Zalimlik yapanlar kimmiş o 3 kırmızı çizgiyi çiğneyenler.İşte o 3 kırmızı çizgiyi çiğneyenlerle mücadele yapacağız çiğnemeyenlerle değil.Şimdi ayetlerin bağlantılarını ortadan kaldırırsak Cenabı Hakkın yaptığı açıklamayı ortadan kaldırırsak hemen ehli kitaba savaş açarsınız Allah böyle emrediyor diye. Allahü Teala diyor ki “kitâbun uhkimet âyâtuhu summe fussılet” Bu öyle bir kitaptır ki ayetleri muhkem kılınmış sonra ayrıntılı olarak açıklanmıştır.Burada Allah bunu söylüyordu ya ilgili diğer ayetlere de bir bakalım.Hepsini birleştir ondan sonra bak ne yapacaksın.Şimdi gelenekte hep savaş esası üzerine oturtulduğu için bu dini yayma imkanı ortadan kalkmış.E savaştığın insanın inancını kabul etmen söz konusu olmaz.Halbuki diyeceksin ki ben senin inandığına inanıyorum .İlahımız aynı ilahtır diyeceksin.Yok efendim benim Allah’ım onun Allah’ı ile bir değildir diyor.Ben bazen duyuyorum.Kaç tane Allah var kainatta.Bir tane Allah var .Ve herkes o bir tane Allah’a inanıyor ikinci bir Allah’a inanan kimse yok ki .Ben ataistim diyen de ona inanıyor ben Yahudiyim diyen de ben Hristiyanım ona inanıyor koministim diyen de ona inanıyor.Başka yok zaten herkes ona inanıyor.İşte böyle olduğu için tarih boyunca bakın…İçinizde tarih okuyanlar var değil mi?Okuduğunuz tarihlerde Hz. Ömer r.a kadar olan kısımı bir kenara bırakın.Ondan sonra içinizde bilen varsa lütfen söylesin yani ben şahsen bilmediğim için soruyorum.Bir de benim tarih bilgim zayıftır.Mesela İslam tarihini birkaç kez okuyayım dedim Osman r.a ve Ali r.a zamanlarını okuyamadım.Dayanamadım yani ço üzücü olaylar var.Biraz okudum bıraktım devam edemedim.O kadar üzücü olaylar var ki Müslümanlar birbirini öldürüyor.Şimdi esas olan Allah’ın kitabını tebliğ iken okuduğunuz tarihlerde hiç tebliğ ile meşgul olan topluluklar gördünüz mü?Rastlayanınız oldu mu hiç?Hep savaş tarihidir.Yani diğerleriyle ilişkiler hep savaş esasına göre oturtulmuş.Halbuki savaş esasına değil barış esasına göre oturtulmuş olması gerekir.Mesela şu okuduğumuz Ali İmran Suresi 186. ayeti açarsanız 73. sayfa bakın burada Allahü Teala ne diyor , birlikte yaşayacağımız insanlara nasıl dayanmamız gerektiğini söylüyor. “Le tublevunne fî emvâlikum ve enfusikum” Şu kesin ki mallarınız ve canlarınız konusunda yıpratıcı bir imtihandan geçirileceksiniz.Tamam , başka. “ve le tesmeunne minellezîne ûtûl kitâbe min kablikum”Sizden önce kendisine kitap verilmiş olanlardan da kesin olarak duyacaksınız.” ve minellezîne eşrakû” Şirke düşmü
olanlardan.Yani bizim dışımızda herkes oluyor.Kitap verilmiş olan olmayan .Kesin olarak duyacaksınız. Ne duyacaksınız?” ezen kesîrâ” Çok eziyet , canınızı sıkan , içinizi acıtan sözler duyacaksınız.Bu ne demek adam benim ülkemde yaşarken de o 3 kırmızı çizgiyi çiğnememek şartıyla karşı kitap da yazabilir , toplantı da düzenleyebilir , propaganda da yapabilir.Hepsini yapar yeterki beni inandığımdan dolayı öldürmeye kalkmasın , ülkemden çıkarmasın ve çıkaranlara destek vermesin.Yok efendim Danimarka’da mıydı? ‘Şeytan Ayetleri’ diye bir kitap yazmış da Pakistan’da gidip bir yerleri yaktılar , adamları öldürdüler.Tabiki söyleyecek adamın hakkı inanmıyor .İstediğini de söylesin.Kitabını da yazacak , filmini de yapacak .Senin kendinden şüphen mi var , korkun mu var?Neden çekiniyorsun?Geçen hafta Ömer Bey yine geldi.11 Eylül olaylarında göreceksiniz bu İslam’ın yayılmasına daha çok sebep olacaktır dedim.İşte Ömer bey demişti ki o zaman ya hocam niye böyle söylüyorsun.Sonra tekrar geldi .Daha önce dedi bir arkadaşıma İngilizce Kuran hediye etmek istedim o kadar dolaştım bulamadım.11 Eylül’den sonra her markette İslam eserleriyle ilgili bir stant oluştu diyor.Bu ne demek ilgi arttı demektir.Şimdi internete girin geçen bana da göndermişler.Abdülaziz diyor ki Allah gaybı bilmez.Allah’tan korkun hiç böyle bir kelime bırak mümini de bir kafir bunu söyler mi?Yeryüzünde bunu söyleyen bir kafir olur mu?Şimdi kendi kafalarına göre bir gayb tabiri yapıyor.Sonra biraz dinledim iyiki bunu buraya koymuşlar millet dinleyecek gerçeği duyacak.Yani senin endişen yoksa niye korkuyorsun.İslam’a adam şeytan ayetleri ile hücum etsin bir başkası da diyecek ki vay be bir kitap da ben yazayım diyecek bunlara karşı.Bir araştıracak bakacak ne muhteşem bir dinmiş diyecek.Yani kötü olan zihinlerin dumura uğramasıdır , insanların koyunlaşmasıdır.İnsanlar koyun haline getiriliyor.Sen düşünme senin yerine ben düşünürüm.İşte ayetler öylesine saptırılıyor ki…Bakara Suresinin 190. ayetini açalım lütfen.Bunu Tevbe Suresi 29.ayet ile irtibatlı söylüyorum.” cizyeyi elleriyle verinceye kadar savaşın.” ayeti var ya.Bağlamından nasıl koparırsınız.Şimdi birisi gelse ceketimi çok beğense ama hocam ne güzel ceket kolunu alabilir miyim derse ve kolu alsa bu kol onun işine yarar mı?Bu ceket onun işine yarar mı?Ya ayetleri birbirinden koparıyorlar acaip bir şey ortaya çıkıyor.Halbuki Allahü Teala kimseye böyle bir yetki vermemiştir.Bakın ne diyor Allahü Teala Bakara 190’da “Ve kâtilû fî sebîlillâhillezîne yukâtilûnekum” Allah yolunda sizinle savaşanlarla savaşın.Öbür ayet ne dedi ‘katilun’bizi öldürmeye kalkan demektir.Savaş için geliyorsa beni öldürmeye geliyor başka bir şeye gelemez ki.Benim elimden malımı mülkümü alacak , beni öldürecek , beni ülkemden çıkaracak ve o yerleşecek öyle değil mi?Yani beni köleleştirecek orada.Ne diyor Allah “Ve kâtilû fî sebîlillâh” Allah yolunda savaşın. Peki kiminle “ellezîne yukâtilûnekum” Sizinle savaşanlarla savaşın. Savaşanlarla savaşacaksın. Peki ondan sonra da bir şey diyor “ve lâ ta’tedû” Savaşta da aşırı gitmeyin.Savaşta da aşırılık yok.Nasıl olur? Neydi? Savaşta aşırılığın ne olduğunu geçen hafta konuşmuştuk , bilirsiniz.Sadece sıcak çatışmada adam öldürebilirsin.Çatışma bitti öldüremezsin.Esir aldın ya karşılıklı ya da karşılıksız serbest bırakacaksın.Ne köleleştirebilirsin ne de öldürebilirsin.Aksi takdirde aşırı gitmiş olur değil mi?Bak savaşta bile aşırılığı yasaklıyor görüyor musunuz?Niye?Çünkü bu din Allah’ın dinidir.O senin savaştığın kişi de Allah’ın kuludur.Öyle bir savaş yapacaksın ki ya bunu hak etmişti kardeşim.Suç bizde.Savaş bile tebliğe dönüşmeli.Yapmamalıydık demesi lazım ki savaşın sonunda bile adamın içinde Müslüman olma arzusu duysun.Allah’ın dininin önüne engel çıkarılmaz.Bundan sonra ne diyor : ” innallâhe lâ yuhıbbul mu’tedîn.” Allah aşırı gidenleri sevmez.Peki aşırılık ne?Onu yine Allah’tan öğreniyorduk.Yine Kuran’dan değil mi?Allah bize hiçbir şey bırakmamıştır maalesef gelenek kendini Allah’ın yerine koyarak din oluşturmuştur.Halbuki Allah hiçbir şeyi eksik bırakmamıştır Kuran’ı Kerimde.Şu anlattıklarımın hiçbiri fıkıh kitaplarında yoktur.Ne oluyor ya Ne oluyor? IŞİD’e karşı çıkanlar önce kendilerini düzeltsinler.Önce kendilerini bir Kuran-ı Kerim’e uydursunlar.Bir baksınlar mezheplerine ki onların yaptıklarına yanlış diyen bir hüküm bulabilecekler mi?Görsünler mezheplerinin Kuran ve Sünnetle yakından uzaktan alakası olmadığını.Bizi çocukken şartlandırdılar.Bunlar Kuran’a ve Sünnete yüzde yüz uyarlar sanıyorduk.Bir görsünler hadi bu tür vesilelerle.Bak ne diyor Allahü Teala 194. ayete bakın :” Eş şehrul harâmu biş şehril harâmi vel hurumâtu kısâs”Haram ay haram aya karşılıktır.Yani ne demek haram aylarda Allah savaşmayı yasaklıyor ya tamam.Benim tek taraflı haram aya riayet etmem olmaz karşı taraf da riayet edecek.Karşı taraf da o haram aylarını haram biliyorsa savaşılır , bilmiyorsa olmaz.Biz bu ay savaşmıyoruz yarın nasıl istiyorsa öyle öldürürler.Öyle şey olur mu? “el hurumâtu kısâs” Haramlar karşılıklıdır.Yasaklar karşılıklıdır.Devletler arası ilişkilerde karşılıklılık esası önemlidir.Ondan sonra ne diyor : “fe meni’tedâ aleykum” Kim size saldırıda bulunursa.” fa’tedû aleyhi” siz de ona saldırıda bulunun.Nasıl? “bi misli ma’tedâ aleykum” Yani sizin topraklarınıza bir km girmişse siz de onların topraklarına 1 km girin.Öyle daha fazlası yok.Çünkü adam her defasında diyecek ki ben bunu hak etmiştim.Ondan sonra da ne diyor : “vettekûllâh” Allah’tan korkun. “va’lemû ennellâhe meal muttekîn” Bilin ki Allah müttakilerle yani kendini yanlışa karşı koruyanlarla beraberdir.Şimdi Mekkeliler Müslümanlara ne yapmışlardı?Onları memleketlerinden çıkarmışlardı değil mi.Mekke’den çıkardılarsa bunların hak ettiği ceza ne olur? Kendilerinin de oradan çıkarılması olur.Bak Kuran-ı Kerim’de Allahü Teala her şeyin örneğini de verir.Sadece soyut olarak bırakmaz.Şimdi bakın Bakara Suresi 191. ayete : “Vaktulûhum haysu sekıftumûhum” O savaşmak için size gelenleri bulduğunuz yerde öldürün.O seni öldürmeye geliyor sen de onu öldür.Savaşta şu cephede öldür bu cephede öldürme olmaz yani.” ve ahricûhum “Onları çıkarın.Nereden çıkaracaksın? “min haysu ahracûkum” Onlar sizi nereden çıkardıysa.Mekkeliler Müslümanları nereden çıkardılar Mekke’de.Müslümanlar da onları Mekke’den çıkardı başka yerden değil.Mekke’de çık nereye gidiyorsan git.Ama sadece çıkaranları.Ondan sonra gelenleri değil.Suçu kim işlemişse ceza da ona göre verilir.Şimdi bütün bunları birleştirdiğiniz zaman sizin savaşınız da tam bir tebliğ olur mu?Savaştan sonra alacağınız esirleri karşılıklı ya da karşılıksız serbest bırakacaksınız .Serbest bırakılmayanı ailenin içine alacaksın.Kendinle kaynaştıracaksın.Şimdi bu insanlar Müslümanların en büyük propagandacısı olmaz mı.Ben adamları öldürmeye gittim onlar bizi evlerinin içerisine aldılar , en azizi misafir olarak ağırladılar diyecek.Resulullah sav diyor ki : “ Yediğinizden yedirin , giydiğinizden giydirin , onlara ağır işler yüklemeyin , yükleyecekseniz siz de onlarla beraber çalışın.” İşte tekrar bir özet yapalım. Tek başına Tevbe Suresi’nin 29. ayetini okuduğunuz zaman ki eminim birçoğunuz o ayeti okuduğunuz zaman şaşırmışınızdır.Acaba ne olacak falan diye.Çünkü bağlantılarıyla beraber okumadığınız zaman olmaz.Mesela şimdi gidin bir bahçede bir patates bulun , patatesin ne işe yaradığını bilmeyin , alın ısırın yiyebilir misiniz? Bu yenir mi dersiniz değil mi? Kardeşim yenir ama belli işlemlerden geçtikten sonra.Şimdi burada diyor ki Allahü Teala : “Kâtilûllezîne lâ yu’minûne billâhi ve lâ bil yevmil âhır” Ahret gününe inanmayanlarla savaşın.Peki.” lâ yuharrimûne mâ harramallâhu ve resûluhu” Allah ve resulunun haram kıldığını haram saymayan. “lâ yedînûne dînel hak” Hak dini din saymayan. “minellezîne ûtûl kitâb” Ehli kitaptan olanlarla savaşın.Ne zamana kadar? “hattâ yu’tûl cizyete an yedin ” Elleriyle cizye verinceye kadar.” hum sâgirûn”Alçaltılmış olarak.Niye alçaltılıyorlar?Çünkü senin tepene binmek için geldi cezası alçaltılmaktır.Yani savaşa gelecek ki tepesine binesin.Buraya baktığın zaman ben ehli kitapla karşılaştığım zaman cizye verinceye kadar savaşmam lazım diye düşüneceksin.Peki Ankebut Suresinin 46. ayetine baktığımız zaman “Ve lâ tucâdilû ehlel kitâbi illâ billetî hiye ahsen”Ehli kitapla en güzel şekilde mücadele edin.E ne oluyor bu iki ayet birbirine ters mi dersiniz.Ama orada “illellezîne zalemû” diyor.Ama zalimlik yapanlar başka. O zaman bu ayet zalimlik yapanlarla , yanlış davrananlarla ilgili.O zaman yanlış davranış nedir diye baktığın zaman bulursun her şeyi.Yani ayetlere bütüncül olarak bakmalıyız. “illellezîne zalemû” diyorsa bir yerde zalimlik yapanın kim olduğunu açıklamış olmalı Cenab-ı Hakk’ın.Çünkü Allah’ü Teala Kuran-ı Kerim’i başkasına açıklamaya nebisi de dahil hiç kimseye bırakmıyor , kendisi yapıyor.İşte şimdi siz bütün sistemi bu ayet üzerine kurarsanız gelenek öyledir.O zaman kişi Allah’ın yerine kendisini koymuş olmaz mı?Çünkü Allahü Teala diyor ki tekrar onu hatırlayalımçünkü iyice zihnimize yerleşmesi lazım.Hud Suresindeki ayetten. Estaizübillah.Hud Suresi 1 ve 2. ayetler.” Elif lâm râ kitâbun uhkimet âyâtuhu” Bu bir kitaptır ki ayetleri muhkem kılınmış.Yani hüküm ifade eden ayetler.Ehli kitapla en güzel şekilde mücadele edin zalimlik yapanlar başka.Zalimlik yapanlar ne?Belli ama acaba kim diyorsun.Belli zalimlik yapanlar anlıyosun ama zalimlik ne? O zaman ne diyor ? “summe fussılet” sonra ayrıntılı olarak açıklanmıştır.” min ledun hakîmin habîr” hakim ve habir tarafından.O zaman bakarsın ,okursun Bakara 191’i , Mümtehıne Suresi 8 ve 9. ayete bakarsın.Kırmızı çizgiler görürüsün.Ondan sonra , demek bize zalimlik yapanlar bize savaşmak için gelenlermiş .O zaman onlar cizye verinceye kadar savaşacağız.Yoksa hepsiyle değil.İşte bunu yaptınız mı az önce söylediğim gibi savaş bile en büyük tebliğe dönüşür.Ama siz bunların hepsini kaldırıyorsunuz.geçen hafta burada okudum.Kitapları getirdim okudum biliyorsunuz.Allahü Teala diyor ki esirleri aldığınız zaman “mennen ya da fidaen” karşılıksız ya da karşılıklı serbest bırakın.Ömer Nasuhi Bilmen’in Istılahatı Fıkhiyye Kamusun’dan okumuştum.Karşılıksız bırakılmaya ne diyordu caiz değil diyordu.Niye? Nassa muhalifmiş.Nass ne demek oluyor : ayet.Allah Allah!Allah emrediyor ayete muhalif ne demek oluyor ya.Hangi ayet?Efendim bulduğunuz yerde öldürün.Tabi müşrikler için bulduğunuz yerde öldürün ayeti ehli kitap için de bu az önce okuduğum ayet.Bağlantıları kopardığın zaman Kendini kimin yerine koyuyorsun.Allah’ın yerine koyuyorsun.Çünkü “kitâbun uhkimet âyâtuhu summe fussılet “ Sonra ayrıntılı olarak açıklanmıştır.Açıklayan kim? “min ledun hakîmin habîr” hakim ve habir tarafından.Yani Allah tarafından.Niye Allah açıklıyor “Ellâ ta’budû illâllâh” Allah’tan başkasına kulluk etmeyesiniz diye.İşte ne oluyor.Bu defa Allah’ın emri yasak olmaya başlıyor.O zaman başkasına kul olmuyor mu insanlar.Ne diyordu orada men caiz değildir.Yani karşılıksız serbest bırakmak caiz değildir.Allah emrediyor caiz değildir diyor.Niye? Nassa muhalifmiş.Tövbe estağrurullah.Peki fidye alalım.Diyor ki Hanefi mezhebinde ihtilaf vardır yani öne çıkan kendisiyle fetva verilen görüşe göre fidae caiz değildir.Allah Allah ne oluyor ya!O zaman siz öyle bir hale getirdiniz ki bu dini o dinin içinde olan bile inanamıyor.Ya bu nasıl bir şey , böyle bir şey olmamalı diyor.Fıtrata uymuyor , ters geliyor.Yani az önce dedim ya patatesi çok methettiler , bir tarlada patates gördünüz.Ya çok iyi bir şeymiş şunu alıp da yiyeyim dediğiniz zaman yerken ağzınız acaip olacak zorlayacaksınız kendinizi.Yedikten sonra midenizden çıkacak.Niye? Çünkü gereken işlemleri yapmadan yediniz.F ıtrata ters. E burada da Allahü Teala diyor ki bir yerde hüküm ifade eden bir ayeti başka bir yerde açıklamışımdır.Bunuda kimin için bilenler topluluğu için.Ömer ra o bilenler topluluğunu Resulullah tarafından yetiştiriimiş olan insanları medine’den çıkarmadı.Her gelen problemde onları topluyor bu problemi nasıl çözeriz diyordu.Çünkü Allah emrediyor Fussilet Suresinde .” Kitâbun fussilet âyâtuhu kur’ânen arabiyyen li kavmin ya’lemûn” Bu bir kitaptır ki ayetleri ayrıntılı olarak açıklanmıştır.Bilenler topluluğu için.Şimdi ne zamanki Hz. Ömer ra vefat etti Medine’de olan o zatların her biribir yere vali , komutan oldu.Darmadağınık oldu.Bu defa Hz. Osman ra tek başına kaldı.Allahü Teala “ Kavmüm yağmelun “ Bilenler topluluğu diyor. Bilenler topluluğu kalmadı , dağıldı.Onlar gittikleri yerde bir şura oluşturamadılar çünkü o şura üyelerinden her birisinin o kuran üzerinde yetişmiş olması lazım.Medine’de şura oluşturulamadı.Problemler çözülemediği için ne oldu?Müslümanlar birbirini öldürmeye başladılar.Çözülemedi problem.Halbuki Resulullahın vefatından sonra çok kısa sürede halifelik problemi halledilmişti.İlgili ayeti Ebubekir ra okudu , herkes biliyorduhemen tamam dediler.Hakkaten Kureyşten olmazdı.Çünkü ayetlerin hepsinde var.Bir kere anlatmıştım burada ama yeri gelirse yine anlatırım.Şu an vakit daraldı.Şimdi Ömer ra problemleri çözüyordu .Dikkat edin öyle bir hale geldi ki bu metot da kayboldu..Resulullahın hadislerinin her birisi bu metodu uyguladığımız zaman ortaya çıkıyor gayet güzel bir şekilde.Sahih olan hadislerle sahih olmayanları ayırt edebiliyorsun.yani hikmet kayboldu.Hikmet kaybolduğu için bugün İslam alemi bu hale geldi.Öldüren de Allahu ekber diyerek öldürüyor ölen de Allahu ekber diyerek ölüyor.Ne oluyor?Bütün küfür alemi de çok büyük bir zevkle seyrediyorlar.O yukarıdan bombayı indirsin aşağıdan da senin adamların birbirini öldürsün bunların hepsinin gücü bittiği zaman gelecek elini kolunu sallaya sallaya hepsinin büyük bir saygıyla karşıladığı şekilde efendilik yapacak orada.E tabi hak ediyorsun sen Allah’a kul olmazsan başkasına olursun.Dolayısıyla bu son derece mühim bir problemdir.Her defasında söylüyoruz ama inş. duyanlar oluyor yani.Mesela bizim vakfın bir farkı var.ne var? Mümkün olduğu kadar o şurayı oluşturmaya çalışıyoruz.Evvelki gün Yahya bana bir soru göndermiş baktım dedim bunu şuraya havale et.Şimdi siz ayeti kerimeye göre ne kadar alim olursanız olun o ekibi oluşrturmadan ilgili ayetleri bulamazsınız.Ben şimdi size burada bunları anlatıyorum ama arkasında arkadaşlarımızla yaptığımız çalışmalarımız var.Ben bunların sonuçlarını anlatıyorum size sadece başka bir şey yaptığım yok.O şuraların İslam aleminin her yerinde oluşması lazım artık.Ve şu dönemi de bir fırsat ganimet bilerek – çeşitli ulaşım ve haberleşme cihazları var- İslam’ı bütün dünyaya yaymamız lazım.Peki bu akşam şimdilik burada bırakalım .Namazlarımızı kılalımçOndan sonra ikinci bölümde devam ederiz.