Elhamdülillahi rabbil alemin. Vel akibetülil müttakin vessalatü vesselamü ala rasuline muhammedin ve ala elihi ve sahbihi ecmain galullahı taala hılkıtabı hıl kerıim
( 3/ Bakara 168 – 170)
“Yâ eyyuhen nâsu kulû mimmâ fîl ardı halâlen tayyiben, ve lâ tettebiû hutuvâtiş şeytân innehu lekum aduvvun mubîn”
“İnnemâ ye’murukum bis sûi vel fahşâi ve en tekûlû alâllâhi mâ lâ ta’lemûn”
“Ve izâ kîle lehumuttebiû mâ enzelallâhu kâlû bel nettebiu mâ elfeynâ aleyhi âbâenâ e ve lev kâne âbâuhum lâ ya’kılûne şey’en ve lâ yehtedûn”
Cok mu gürültü yapıyor? “Sadakallahül’l-Âzim“.Evet okuduğum ayetler Bakara suresinin 168,169 ve 170. ci ayetleri dir.Allahu teala burda şöyle buyuruyor:
“Ey insanlar yeryüzünde olan şeylerden helal ve temiz olmak şartıyla yiyin.Helal ve temiz olma şartıyla yeryüzünde bulunan herşezden yiyebilirsiniz”
“…ve lâ tettebiû hutuvâtiş şeytân.”
“şeytanın izlerıni takip etmeyin şeytanın izinden gitmeyın”.
”.innehû lekum aduvvum mubîn.”
“çünkü o sizin apaçık düşmanınızdır”
.”İnnemâ yeé’murukum bis sûi vel fahşâi”
“size kötülügü emır eder sıze fuhuşu emır eder.”
“ve en tegûlû alallâhi mâ lâ tağlemûn”
Bilmediginiz şeyi allaha mal etmenizi emir eder.yani allahın söyledigine dair elinizde bilgi olmayan birşeyi allahın sözü dıye söylemenizi emireder.
“Ve izâ gîle lehumu.”
“bu şeytanın etki altına aldığı kişilere şöyle dense”
“tebiû mâ enzellallâhu.”
“Allahın indirdigine uyun.”
Allahın söylemedigini söyleyenlere değil, allahın indirdiğine onun sözleriyle belirttigi şeylere uyun dense
“.gâlû bel nettebiu mâ elfeynâ aleyhi âbâenâ,”
“biz babalarımızı hangi şey üzerinde bulduysak nasıl bulduysak biz ona uyarız.”
biz büyüklerimizden duyduğumuza inanırız, uyarız…..
.
”e ve lev kâne âbâuhum lâ yağgılûne şey’ev ve lâ yehtedûn“
.”ya babaları birşey anlayamamışlar yahutda doğruzu tutturamamıslarsa ne olacak?”
Hala o zanlıs anlayış devam mı edecek yada o yanlis yolda gitmeyi mi devam edecekler?simdi bu konuda mekke toplumunda birseyler vardi.mekkelilerin kendilerine haram kildigi bir takim yiyecekler vardi.iste sunlar hayvanlardir sunlar ekinlerdir.enam suresinde 138 miydi?145` inci sayfa. Diyorlarki:
(6/ En’am 138)
“hâzihî en’âmuv ve harsun…..”,
“iste sunlar enam denen hayvanlar,” yani koyun keci sigir deve, sunlar da bitkiler. ..
”.hicr”
“bunlar kutsal”.Bunlara dokunulmaz.
”.lâ yat’amuhâ illâ men neşâu bizağmihim…”,
“kendi zanlarina göre, bizim kabul etiklerimizden baskasi onlari yiyemez.”
Yani mekkeliler su hayvanlar yasaktir, su ekinler yasaktir derken o yasagi allahin koydugunu söyleyerek yasakliyorlar.Yani Allahin söylemedigi sözü Allaha mal ederek diyorlar ki iste su Enam, yani koyun, keci, sigir ve deve cinsinden bazi hayvanlar Kabeye adanmis olan hayvanlar,onu bizim istedigimizden baskasi yiyemez.Sunlar da ekinler.
“ve en’âmun hurrimet zuhûruhâ.”
“bazi hayvanlar da binmesi haram kilinmis.”
” ve en’âmun”
bir kisim hayvanlar da var ki simdi bunlar yani Allahin haram kildigi söyledikleri koyun,keci,sigir deve ekinler,birde allahin binmesini yasakladigi hayvanlar diyorlar.Allaha ait olanlar bunlar.Bir grubuda var ki putlara ait olanlar.Putlara ait olanlar….
” ve en’âmun lâ yezkurûnesmallâhi aleyhaftirâen aleyh”
“Allaha iftira ederek üzerine allahin adini anmiyorlar.”
Diyorlar ki bunlar allahin adi andirarak kesilmez.Yani allah böyle emir etmis diyerek,putlari adina kesdikleri hayvanlar.
“se yeczîhim bimâ kânû yefterûn”
“Allah yaptiklari iftiranin cezasini verecek dir.”
Şimdi burda bu tip seylerde genellikle müsriklerle ilgili bilgiler verildigi zaman, size herkes iftirak eder tamam gercekten yanlis yapmislar.Güzel! Mekkeli müsriklerin elinde yanlislari okuyacaklari bir kitap varmiydi?Yok du.Pekiyi bugün müslümanlarin ellerinde yaptiklari yanlis olduklari allahin kitabi varken müslümanlar da buna benzer bir kisim hayvanlari haram kilmislar.Onlardan bahsederken cok güzel.Vay müsrikler zaten baska ne beklenirki denir, denir de bunlar ehli kitap degil.Bunlar kendilerini Ibrahim (a.s) `a inanan kisiler olarak kabul ediyorlar.Allahin bir peygamberin soyundan gelen insanlar soyundan gelmedigi bir problem yok, amma ellerinde kitap olmadigi icin asirlar icerisinde meydana gelen hurafeler onlar icin din olmus ve onu uyguluyorlar.Allaha iftira ediliyor.En bastan birisi iftira etmis, degilmi? Arkasindan gelenler, bunu allahin emri zannederek uyguluyorlar, Mekkeli müsrikler. Simdi bizde biliyorsunuz iste müsrik dendigi zaman Allah diye bir varlik kabul etmeyen kisi sayilir.bir professorluk takdim seyi vardi, dosyasi vardi, orda professor olan kisi diyor ki:müsrikler allah diye bir varligi kabul etmezlerdi ,diyor..Iste professorluk duruma gelmis olan insanlarimiz böyle. Müsrik ortak kosan demek dir.Yani hepsi öyle degil, iclerinde böyle insanlar var yanlis ifade kullanmis oldum.Böyleleri var. Yani hepsi icin söylemek kesinlikle dogru olmaz. Cünkü bunu dogru olarak bilen cok sayida arkadasimiz var. Müsrik ne demek? Ortak kosan degilmi? Ortaklik en az iki seyin arasinda olmaz mi?? Biz mesela türkceden müsrik derken nasil tercüme ediyoruz? Allaha ortak kosan diyoruz, degilmi? Allah var, ona ortak kosuyor. Allah olmazsa kimin neyi, kimi ortak kosacaklar? Demekki allahi kabul ediyor. Dolaysiyla o müsriklerde esas düzeni allahin kurdugunu söylüyorlar.O taptiklari, yani araya koyduklari araci tanrilari ilah yapmis oluyorlar ve onun icin de diyorlar ki:
(10/ Yunus 18)
“hâulâi şufeâunâ indallâh”
“bunlar allahin yaninda bize sefaatci olacaklardir.”
Yani bizi kayiracaklar.Allaha karsi bizi savunacaklar.Ondan sonra
(39/ Zumer 3)
“mâ na’buduhum illâ li yukarribûnâ ilallâhi zulfâ,”
“bizi allaha daha cok yaklastirsinlar diye bizi bunlara boyun egip kul köle oluyoruz “ diyorlardi.
Yani buraya baktiginiz zaman asil hedeflerin Allah oldugu kurani kerim ayetleriyle ortaya cikiyor. Ama allah ile araya bir baskasini koydugunuz zaman artik o baskasiyla mesgul olursunuz allahutealayi cok az hatirlarsiniz, o da sizi allahtan uzaklastirir ve allahla iliskinizi keser. Simdi tekrar, yani müsriklerle ilgili konustugumuz zaman cok rahat konusuyoruz . Birde simdi ben müslümanlarin bir kisim hayvanlari nasil haram ettikleri ile ilgili kismi size anlatayim, bakalim orda bu kadar rahat olacakmiyiz. Simdi biliyorsunuz, besmelesiz kesilen hayvanin haram oldugu konusunda, safi meshebi haric, safiyi istisna etmek lazim, safi mezhebi haric ,itifak vardir.yani bir hayvan besmelesiz kesilirse o hayvanin eti yenilmez.Pekiyi yenilmez de bu hangi ayetde ve hangi hadisde gecer? Hangi ayetde ve hangi hadisde gecer? Tabi bu konuda biliyorsunuz yaptigimiz cok sayida sohbet var bunun detaylarini kurandersi.com sitemizdeki bulunan ilgili sohbeti havale edelim oradan dinleyin ama su anda zihninizde bir fikir olussun diye, Kurani kerimden en son ayetini okuyalim. En son ayet. Hangi ayetdi o? Maide 3, 106`ci sayfa.Bakin ki burada hic besmeleden bahsediliyormu? Yani sadece burada degil.Sadece bir ayeti kerimeye yanlis anlami verilerek besmele cekmenin farzi üzere durulur, o sohbetde var onun detaylari cünkü oraya girersem dersimiz tamamen o tarafa kayar. Halbuki kurani kerimdeki ayetleri Allahu teala aciklar. Allah yerine biz aciklamaya kalkarsak onu Allahu teala kendinden baskasina kulluk etmek diye vasiflandiriyor.Aciklamayi cenabi hak yapmasi lazim. Estauzibillah:
(11/ Hud 1-2).
“Elif lâm râ, kitâbun uhkimet âyâtuhû summe fussılet mil ledun hakîmin habîr”
“Bu bir kitaptir ki ayetleri muhkem kilinmis hüküm ifade eden ayetler seklinde indirilmis, sonra da hakim ve habir tarafindan allah tarafindan aciklanmistir.”
“Ellâ tağbudû illallâh…”
“ondan baskasina kulluk etmeyesiniz diye.”
”innenî lekum minhu nezîruv ve beşîr.“
“Bende sizin icin Allah tarafindan gönderilen uyarici ve müjedciyim.”
Iste bu Allahu Tealanin koydugu prensipe göre harekete degil , simdi bir tek ayete takilirsaniz ordaki ve onu kendi kafaniza göre aciklarsiniz;
(2/ Bakara 169)
“ve en tekûlû alâllâhi mâ lâ ta’lemûn”girer.
“Allah hakkinda bilmediginiz sey söylemis olursunuz.”
Kaldiki o ayet bile besmelesiz hayvan kesilemeyeceginin delili olamaz arapca olarak yanlis anlam verilerek o delil ortaya cikarilmistir, onun detayini seyde görürsünüz. Simdi ben bunun maide suresinin 3. cü ayetinin ilgili kisimlarini size okuyayim. Diyor ki allahu teala, estauzibillah :
(5/ Maide 3)
” Hurrimet aleykumul meytetu..”
“ölmüs hayvan size haram kilinmistir.”
”.ved demu.”
“ ve kan”
“ve lahmul hınzîri.”
”domuz eti,”
”ve mâ uhille liğayrillâhi bihî…”
“Allahtan baskasi adina, adi anilan kesilmis olan hayvan.” Yani
(6/ En’am 138)
“lâ yezkurûnesmallâhi aleyhaftirâen aleyh”
“bir kisim hayvanlar ki ,allaha iftira ederek yüce allahin adini anmiyorlar.”
Yoksa mekkeliler de bu hayvanlarin disindaki hayvanlari keserken besmeleyle kesiyorlardi. Amma besmeleyle hayvani kesmek sadece kurbanda farzdir, kurbanin disinda degil. Cünkü Allahu teala kurbanla ilgili ayetlerin bir tanesinde diyorki estauzibillah
(22/ Hacc 34)
“li kulli ummetin cealnâ menseken li yezkurûsmallâhi alâ mâ razakahum min behîmetil en’âm”
“Her ümmete bir kurban kesme zamani ve kurban ibadeti belirledik ki”,
“behîmetil en’âm” üzerine ( yani koyun, sigir, deve ve ….neydi?…koyun sigir…3 bir dakika 4 tane idi…ha, keci. Keci de vardi.Dogru.Keci de var, cünkü ayeti kerimde keciyide ayrica zikir ediyor.Evet, simdi) bunlarin üzerine) Allahin adini anasiniz diye”
tamamen kurbanlarla ilgili.Allahin adini anma farzi kurbanlarla alakali dir. Bir de av la ilgili olarak bu surenin dördüncü ayetinde geciyor o kadar. Simdi allahtan baskasi adina kesmektir haram olan ve allahtan baskasinin adina kesildigi kesin ise süpheli ise degil, süpheli oldugu zaman Peygamber (s.a.v) e sormuslardi ya: hayvan geliyor, besmele ile kesildi mi kesilmedi mi bilmiyoruz. O Mekke sartlarinda besmele ile kesildi mi kesilmedi mi ifadesinin anlami az önce enam suresinin 138 ci ayetindeki anlamla ancak ortaya cikar. Cünkü araplar besmelesiz kesimi sadece putlari icin yapiyorlardi. Baska bir sey icin yapmiyorlardi. Besmelesiz kesildimi acaba bilmiyoruz denildigi zaman süphe var. Süphe oldugu icin Peygamberimizn (s.a.v.) ne demis? Sen bismillah cek ye. Ne demektir bu? Yani kesin degilse haram degil demektir. Cünkü o “ve innehu le fısk”(6/ 121) kesin se diye cenabi hak ifade ediyor. Cünkü haram olsaydi, öyle besmeleyle helal olurmu? Simdi, ondan sonra geliyor:
(5/ Maide 3)
“vel munhanigatu vel mevgûzetu vel muteraddiyetu ven netîhatu ve mâ ekeles sebuu.”
“iste bu kendisine birsey vurularak öldürülmüs, bir yerden düserek öldürülmüs boynuzla bir baska hayvanin vurarak öldürüldügü…”ve mâ ekeles sebuu.” bir yirtici hayvanin yedigi bütün bunlardan sonra.. “
“illâ mâ zekkeytum”
“kestikleriniz baska,” bakin besmele yok.
“ve mâ zubiha alen nusubi”
“bir de o nusub üzerine kesilenler” ki
o az önceki ayetde belirtilmis olanlar yani o dikili ibadet icin dikilmis taslar üzerine kesilenler.
“ve en testaksimû bil ezlâm”
“birde piyangoyla kismet aramaniz “
da size yani seyle, fal oklari la da deniyor ama bu zarla bu kumara geliyor o da size helal kilinmamistir. ( “kilinmistir”( diyor hocamiz )deyilde, kilinmamistir olmasi lazim..yoksa kumar helalesiyor ! 20: 21 )
”zâlikum fısg”
“bütün bunlarin hepsi fisiktir.”
Simdi araplar söyle yapiyorlardi: geliyorlar Kabenin yaninda bir hayvan kesiyorlar. Yedi kisi bir deveyi kesiyor. Ondan sonra bu deveyi 28 paya ayiriyorlar. 7 tane ok, her bir okun üzerinde bir rakam var. Simdi bunlari biriniz bir kagitda toplayin bakalim. 28 den simdi sen muasebecisin bunu kafadan da toplarsin. Birincisinde bir ikincisinde iki ücün üstüne 3 dördün üstüne 4 besin üstüne 5 altinin üstüne 6 yedinin üstüne yedi rakamlari yaziyor. Toplami kac ediyor? Hah güzel. 28. Simdi yedi kisi ortaklasa kesmisler parasi ortaklasa vermisler. Hayvanin. Ondan sonra oklari cekiyorlar. Tipki piyango gibi. Piyangoda cikmayanda var, bunda cikmayan yok. Bunda cikmayan yok. Amma ortasi garanti. Ortasi garanti…Simdi birisi bir hisse aliyor birisi yedi hisse aliyor. Yani bu seye göre., kime hangi ok ciktiysa onu aliyor. Allahin haram kildigi bu burda. Iste piyango. Piyangonun, yahyanin dedigi gibi ,ama ortasi garanti olani. Ondan sonra da bunu yemiyorlar. Yemiyorlar. Fakirler bekliyor, hepsini fakirlere veriyorlar orda. Bu da onlar icin bir seref. Onun icin, bakin Allah yemeyiniz demiyor orda bu yaptiginiz is haram dir diyor. Böyle bir paylasim haram dir diyor. O zaman demekki : ya ben bilet aliyorum cikan parayi fukaraya verecegim, olmaz kardesim. O harama girmis olursun.
Katılımcı: Kura icin birsey yok? Kura alirsa?
Abdulaziz Bayındır: Hayir yani öyle desede olmaz. Bak bunlar veriyorlardi.
Katılımcı: yiyenler icin birsey varmi orda.?
Abdulaziz Bayındır: yiyenler icin birsey yok, cünkü besmeleyle kesiyorlardi o hayvanlari. Burda o paylasma yani putlara kesmiyorlardi yani o kabenin yaninda put icin kesmiyorlardi. Bu bir baska aliskanliklari idi. Simdi bakin bu ayetde, yani bu en son inen ayetde besmele yok. Besmele, hayvanin besmele ile kesilmesi ile ilgili hadis yok. Sadece Enam 123 di degilmi? 121 mi . Enam 121 le ilgili yanlis bir yorum var onu imami safi dogru anladigindan dolayi o besmeleyi sart kosmuyor. Fakat onda da bir baska sey var. Simdi onuda sey yapacagim. Simdi ..ha ben burda imam Şafiî falan diyorum ya, her defasinda tekrar etmek zorunda kaliyoruz. Bu ulemanin bu yanlislarda itifak etmesi imkansizdir. Olmaz yani ,Su insallah tarihciler ortaya cikarirlar mutlaka bir dönemde, Abbasiler dönemde oldugu kesin, amma. Hangi tarih insallah ortaya cikar, iyi bir calisma yapilir.Bizdeki tarih hep siyasi tarihdir kültürel tarih calismalar daha yeni yeni basliyor. Insallah güzel bir calisma yapar bunu ortaya cikarirlar. Mutlaka bir dönemde bazi eller bu kitaplari bozmus olmalidirlar baska sekil olmasi fiilen mümkün degil. Cünkü dogruda iltifak edilir ama yanlisda iltifak edilmez. Ama ben Şafiî, Hanbeli, Hanefi falan dememin sebebi bügün elimizdeki kitaplar öyle yani yoksa bu hicbirzaman imami Şafiî nin görüsü imamin ebu hanifenin görüsü falan denmez. Niye denmez? dedigim gibi yanlisda itifak edilmez. Yani 2×2 dört eder. Bunda herkes itifak edermi? Pekiyi etmez desek, ömür boyu saysaniz etmezi, bitermi? Pekiyi etmezde itifak olurmu? Mesela 2×2 alti eder der insanlar itifak edermi? mümkün degil yani. Yanlisda itifak mümkün degil ama dogruda iltifak olur. Simdi bakiyoruz ki bu ulema yanlista itifak etmis bu mümkün degil olamaz yani böyle birsey. Kesinlikle onlara iftira ama insallah birgün ortaya cikar. Fakat biz ne yapalim? Dün ankara ilahiyat Fakultesindeydik bir docentlik imtihan dolayisiyla, simdi ordaki arkadaslar diyor ki: ya Abdulaziz bey diyor, sen böyle toptan red ediyorsun böyle yapmazsan ne olur.? Ben ne yapayim yani? Nasil söyleyim? Her defasinda tekrar et tekrar et. Olmuyor ki. Evet….simdi. Simdi mesela iste besmelesiz kesilen hayvan yenmez deniliyor. Onun icin yurtdisinda yasayanlar, su anda bizi yurtdisinda dinleyen kardeslerimiz, yurtdisinda yasamis insanlar, neler cekiyorlar. Türkiyede de öyle. Ya hocam hayvanlari sey oldugu zaman acaba bismillah la kestiler mi kesmediler mi? Kardesim , kesdiler mi kesmediler mi sen ona bak. Cünkü besmele ile kesme sartlari sadece kurban la alakalidir. Ha bismillah cekmek seymi….tabiki cok güzel birsey . o ayri birsey . Besmelesiz hayvan in haram olmasi ayri birseydir.
Ondan sonra üzerinde imami Şafiî de dahil, itifak edilen bir yanlis da sudur: Müsrüklerin kestigi yenmez. Ve burada ehli kitap istisna edilir. Yaw kardesim ehli kitap müsrik degilmi?
(5/ Maide 73)
“innallâhe sâlisu selâsetin”
“Allah ücüncüsüdür diyor.”
Mekkeli müsrüklerlerden bu kelimeyi söylemeyen bir tek kisi yok. Kesinlikle böyle demezler? Onlar hic birisi putlari allah demezler.
(5/ Maide 72)
“innallâhe huvel mesîhubnu meryem “diyor hristiyanlar
“Allah meryem oglu mesih dir” diyorlar.
Mekkeli müsrikler bunu söylemez.Bunlarin da müsrik olduguna dair ne kadar ayet var. Amma simdi burada bir kategori ayrimi yapiyorlar. Bir burda ayriliyor, birde evlenme konusunda ayriliyor. Onuda yeri geldigi zaman anlatiyoruz biliyorsunuz. Sitemizde var. Isteyen okuya bilir. Ve ehli kitabi hak etmedikleri bir yer vermistir bizim eski ulema. Ve maalesef onlarin müslüman olmalarina bizimkiler engel olmuslardir. Kendilerini birsey zanetmelerine sebep olmuslardir. Evet, müsriklerin kestigi yenmez. Eeee pekiyi simdi az önce en son inmis olan ayetde okuduk. Tekrar okuyorum, bakin kesen kisinin inanci ile bir kelime varmi
(5/ Maide 3)
“Hurrimet aleykumul meytetu”
“iste ölü hayvan eti size haram.” Hatda mealden okuyayim daha iyi. Daha cabuk olur.
“Les kan domuz eti allahtan baskasi adina bogazlanan bogulmus vurulup öldürülmüs yukaridan yuvarlanip ölmüs boynuzlanip ölmüs canavarlarin yedigi hayvanlar. Ölmeden kestikleriniz müstesna dikili taslar üzerine bogazlanmis hayvanlar ve fal oklari ile kismet aramanin size haram kilindi”.
Kesen kisi ile ilgili birsey varmi? Yok ! simdi bu ayetin seyinde devaminda , besinci ayetde yani seyden..
(5/ Maide 5)
“El yevme uhılle lekumut tayyibât” “ve taâmullezîne ûtûl kitâbe hıllun lekum”
“Burda yani kendilerine kitap verilmis olanlarin tahami, size helaldir”.
Yani taham ne dir? Yiyecek.Hayvan kesim olay degil bu yiyecekten hareket le …bakin hic iliski olmadigi halde yiyecekten hareketle, hayvan kesimine gidilmistir. Halbuki Mekkeli müsriklerin kestikleri hayvanlarin niye yemiyorsunuz diye özel bir ayet vardir. Ve o ayetin aciklanma…o ayet aciklaniyormu? Yahya simdi bu konuda doktorasini yapiyor. O ayeti aciklayan birisini gördün mü? Yok yok
(6/ enam 119)
“Ve mâ lekum ellâ teé’kulû mimmâ zukirasmullâhi aleyhi…”
bir rivayetde bir baska mana veriyorlar , evet. 118 miydi enam? 119 . Bak 142 nci sayfa
” Ve mâ lekum ellâ teé’kulû mimmâ zukirasmullâhi aleyhi…”
“Allahin adi anilmis olan hayvanlardan niye yemiyorsunuz ? size ne oldu ki yemiyorsunuz” , diyor.
“ve kad fassale lekum mâ harreme aleykum illâ madturirtum ileyh”
“zorun durumda kaldiklariniz haric , size neyi helal kildigini allah acik acik anlatmistir”.
Simdi neyi haram kildigini acik acik anlatmistir. Sonra ne diyor:
”ve inne kesîral leyudıllûne biehvâihim…”
“amma insanlarin cogusu kendi hevasi ile” yani delirsiz olarak söyledikleri seylerle.
”.leyudıllûne.”
“Saptirirlar” baskasi.
“Biğayri ılm.”
“bir ilme dayanmaksizim,” bir bilgiye dayanmak. ,
“…inne rabbeke huve ağlemu bil muğtedîn…”
“Allah sinirlari asanlarin gayet iyi bilir.”
Simdi az önceki yani dersin en basindan okudugumuz 138 ci ayetde bakin. Bunlarin müsrikler oldugu cok daha acik. Az önceki okudugum ayetin tevsirler geregi gibi aciklamazlar, aciklayamazlar. Cünkü aciklarlarsa sistem bozulur. Onun icin bunlarda yanlisla itifak edildigi icin kesinlikle bir belli merkezle olusmus birseydir. Yani bir… ve bunu her zaman tekrarliyorum. Bizim hani ramazanda dile getirdigimiz imsak olayi varya , 30 senedir kabul ettiremiyoruz!! Niye? Arkasini devlete dayamis bir teskilat var karsinizda. Gücünü ilimden degil , devletden aliyor. Siz ne kadar bagrirsaniz bagirin, o son derece rahat. Eskiden de mutlaka böyle olmustur. Dogrulari…eskiden dogrulari söyleyenlerin kellesini ucuruyorlardi. Allaha sükür simdi öyle birsey yok da rahat rahat konusuyoruz. Mesela az önce o 138 ayeti mealden okuyayim, fazla aktimiz gecmesin.
(6/ En’am 168)
”Onlar saçma düşüncelerine göre dediler ki: «Bu hayvanlarla ekinler haramdır. Bunları bizim dilediğimizden başkası yiyemez. Bunlar da binilmesi yasaklanmış hayvanlardır.» Birtakım hayvanlar da vardır ki, O’na iftira ederek üzerlerine Allah’ın adını anmazlar…”
Bak , allahin adini anmadiklari bir cesit hayvan var, dikkat ediyormusunuz? Bu ne demekdir? Sirf onlarin üzerine allahin adini anmiyorlar. Digerlerine ne yaparlar? Anarlar., demekdir. Onun icin de allahu teala ne diyor? Allahin adi aninanlardan kesilmis olan hayvanlardan niye yemiyorsunuz? Simdi siz mekke de olun , bu surede mekkede inmistir. Hz. Ebu Bekir size bir et getirirse yemezmiydiniz? Kim et getirdigi zaman yemek istemezdiniz? Ebu Cehil getirdigi zaman , degilmi? O zaman sorun bakalim putlara kesilen hayvanlardan mi digerlerden mi ? ya ben besmele ile kestim….tamam getir. Ha yani besmeleyle kestim demesine de gerek yok. Ben putlara kesmedim ki. Bu putlara kesilen hayvan degil. Puta kesilen hayvan olursa , tamam. Onun icin Allahu teala diyorki: size ne oluyor ki besmeleile kesildigi halde o hayvandan yemiyorsunuz? İste simdi bakin görüyormusunuz? Bizede bu yerlesmis. Yani müsriklerin kestigi yenmez konusunda itifak vardir. Malif bir görüs varmidir yahya? Sefkani mi diyor? Ha iyi .son devir ulemasindan sefkani seyden…zeydilerden.Yemende. iyi . Amma o da korka korka söylüyordu, yanlis hatirlamiyorsam. Ha besmeleyi o da sart kosuyor. Evet cünkü orda bir problem vardi, onu hatirliyorum da. Yani müsrik olabilir amma besmelesiz kesemez demis sefkani.gene hic olmazsa itifaki kirmis oluyor. Simdi mesela.bir helal gida sertifikasi furyasi basladi biliyorsunuz dünyada,artik buda bir para kazanma yolu oldu. Birde reklamlar falan da veriyorlar. Yani hakikatten müslümanlara hayati iyice dar etmenin yolu bu. Cünkü her bir damganin bir bedeli de var. İsin ucunda para oldumu ona fetva bulmak da cok kolay.hangi. Hangi hoca fetve veriyorsa onu arasin bu sira fetva o kadar kolay ki …yani kitaplar yanlislarla dolu.bizim gibi bir kac tane istisna adam cikarsa hepsi tamam diyecek. Mesela simdi tavuklarla ilgili her tavuga tek tek besmele cekilecek. Efendim böyle makinayi calistirdigin zaman bismillah la olmaz falan. Makinayla da kesim olmaz. Ya bunlar hangi dinin helal sertifikasini veriyorlar diye sormak lazim bunlara. Bu hangi din? Helal sertifikasi da ne demek? Allah zaten herseyi helal kilmis. Bir kac tane haram var, onlari da ayirdimmi bitti. Helallar saymakla biter mi? Sertifikayla ugrasicagina haram olanlar ve o zararli olan gidalarla ilgili yogun bir calisma yap, miletti uyandir tamam. Yeter bu. Size daha önce söylemistim, ben gördüm. Yazmislar bir seyin üzerine. Taze domuz eti diye. İnglizce olarak. Üstünde de, helal sertifikasi var. Bilmiyorum , göreniniz oldumu baska? Amma ben gördüm yani. Birde deniz hayvanlari konusu var. İste bu günlerde balik mevsimi biliyorsunuz . o gerci hanefi disindakiler söylemiyorlar. Hanefiler diyorki: balik türü olan hayvanlar, denizin baligi helal dir diyorlar. Amma allahu teala öyle demiyor. Maide suresinin 95 ve 96 ayetini, 123 cü sayfayi acalim. Simdi burda diyor ki allahu teala;
(5/ Maide 96)
”Uhılle lekum saydul bahri ve taâmuhû metâal lekum ve lisseyyârah…”
“ uhille lekum,”
“sizin icin helal kilinmistir.”
“Saydul bahri,”
“Deniz avi”.
Hangi hayvanlar avlanir? Kacan hayvanlar, degilmi? Mesela koyunu avlarmisiniz? Kacmaz ki hayvan. Denizde kacmayan da var…
“ve taâmuhû”…
“onlarda denizin yiyecegi.”
Yani bazilari kacan hayvanlardir , bazilari elinizi uzatirsiniz tutarsiniz. Iste midyedir, bilmem artik daha fazla bilgim yok simdi yanlis seyi söylemeyim . midye dogru dediniz. Yanlis kelam ederim simdi burda dünya kadar denizci var gülerler sonra üzerime. Simdi, amma o ikisini biliyorum en azindan. Simdi “saydu el” kacanlar icin olur , yiyecek kacmayan icin olur. Allah ne diyor, denizin avi helal. Baska denizin taahami da helal dir. Yani yiyecekleri de helaldir.denizden cikardiginiz yiyecekler size helal dir. Peygamberimiz (a.s) diyor ki Deniz suyu temiz ölüsü helal olandir. Simdi av yapiyorsaniz, av hayvanlari zaten cogunlukla ölü ele gecirilir degilmi? Onun bir takim kurallari var. Simdi deniz hayvanin da mesela hamsi tutacaksiniz herbirisi besmeleyle kesmeniz sartiyla helal dir. Ölmeden keseceksiniz, kasaplar hazir.nasil olmazsa makinayla herbirisine besmele falan.böyle birsey yok. Öyle birsey söz konusu degil.
(5/ Maide 96)
“metâal lekum ve lisseyyârah.”
“bu size bir yiyecek ve birde yolcular icin yiyecek.”
Denizde gidenler icin baska yerde gidenler icin.
“.ve hurrime aleykum saydul berri mâ dumtum hurumâ…”
“siz ihramli oldugunuz sürece, deniz avi size haram kilinmis, sey kara avi size haram kilinmistir.”
Simdi burda kara avvi haram kilindigi gibi, o hayvanlari öldürmek de haram dir. O da bir önceki ayetde belirleniyor.
(5/ Maide 95)
” Yâ eyyuhellezîne âmenû lâ tagtulus sayde ve entum hurum….
”ihramli iken av hayvanlari öldürmeyin” diyor.
yani hac ve ümre icin irhama girdiginiz zaman av hayvanlari öldürmeyin, hac ve ümre icin irhama girmisseniz kara avi etinide yiyemezsiniz. O da haram kilinmistir. Amma deniz avi ihramliykende helal avlamasida helal yemesi de helal. Simdi hanefiler burda söyle bir anlam veriyorlar ayeti kerimeye. Ha meal ona göre vermisler degilmi? Mealden okuyayim.
Hem size hemde yolculara fayda olmak üzere, deniz avi yapmak ve onu yemek size helal kilindi.
deniz avi yapmak ve onu yemek size helal kilindki. Deniz avi yapmak. Ve onu yemek.onu derken nasil oluyor. Yani yatilan deniz avi nasil yersin? Avlan hayvan yenir de deniz avini nasil yersin?deniz avini yapmak. Simdi niye böyle biliyormusunuz? Az önce söyledigim iki esas dogrusu …dogrusu odur baska anlam verilmez ayete ama o zaman meshep gidiyor. Ayet gitsin meshep dursun. Mesebimize birsey dokunmasin ama ayet giderse gitsin, hic önemli degil. Bakin simdi,
(5/ Maide 96)
“Uhille lekum saydul bahri ve taâmuhu”
“Sizin icin deniz avi ve deniz yiyecegi helal kilinmistir”.
Bu “saydul bahri”, “masudil bahri”, demek dir. Avlanan deniz hayvani demek dir. Bu da isim dir taâm da isim dir. Simdi , pekiyi o ikinci seyde.
“ve hurrime aleykum saydul berri”
ona da bakalim ne mana verilmis? İhramli oldugun ….kara avi size haram kilindi. Eh niye burda bak deniz avi yapmak dedide kara avina yapmak demedi? Ayni ayet icerisinde af edilmez hatalar yaparak meshebi kurtarmaya calisiyor. Ayet giderse gitsin canim önemli degil. Sanki ayet mi bitiyor . kurani kerimde 6000 küsür ayet var. Hasa..bir önceki ayetde
(5/ Maide 95)
“…Yâ eyyuhâllezîne âmenû lâ taktulûs sayde “deniyor.”… ve entum hurum…”
“ ihramli iken av hayvanini öldürmeyin” diye kelime acikca geciyor.
Pekiyi ben öldürmedim. Amma birisi öldürmüs getirmis. Ben ihramliyim. Ben yiyebilirmiyim? öldürmesi haram. Yemesi ne? Helal olabilir. Yanlis anlasilmasin diye allah burda diyor ki
“…ve hurrime aleykum saydul berri mâ dumtum hurumâ…”
“ihramliyken deniz avi yemek de haram , yani sey kara avi yemeniz de haram diyor.”
Yani hem av hayvanlari öldürmeyeceksiniz hem de yemeyeceksiniz ihramli iken. Kara avi hayvani. Amma deniz avina gelince, o mutlak olarak helal. Denizde avlanmis olan hayvanlarda denizin yiyecegi de helal dir. Simdi bunu yaparken ne yapilmistir? Peygamberimiz (s.a.v.) in hadisi seriffi var.
Deniz suyu temiz ölüsü helal olandir . ((Muvatta, Tahâret, 12, Sayd, 12; Ahmed b. Hanbel, 2/237, 361, 378, 393; İbn Mâce, Tahâret, 38; Ebû Dâvûd, Tahâret, 41; Tirmizî, Tahâret, 52; Nesâî, Tahâret, 46, Miyâh, 4, Sayd, 35)
simdi bu hadise bir ilave var. bir hadis rivayet ediyorlar. Bizim icin iki ölü iki kan helal kilinmistir. Simdi ölüler ...deman hangisi oluyor ki? Ha o gecti. O tamam . o hadisde vardi. İki kan ikitane de ölü. Ölüler cekirge ile balik. Kanlar da dalak la karaciger. Simdi, bu hadisin, bu hadis cok zayif bir hadis. Mesela hanefi mesebinden zeylayi diye bir mesur alim vardir. Nasburaye diye. Hanefilerin kullandigi, daha cok hidayenin kullandigi hadislerin üzerinde bir calisma amma zaten hidayenin kullandigi hadisler genelde hanefi meshebinin kullandigi hadislerdir. Bununla ilgili olarak bu hadisin zayif oldugunu, bu hadisin terk edilmeye hak ettigini söylemistir aynen bu hadis terk edilmeyi hak etmistir. Yani bu hadis kullanilmaz diyor. Simdi o kullanilmaz seviyedeki olan hadis aliniyor, ayet onunla nesr ediliyor. Ayeti ayni metinle yaparsaniz olmaz. O zaman metinde de bir takim zorlama teviller yapiliyor. Halbuki böyle birsey asla olamaz. Böyle birsey asla olamaz. Yani bu son derece yanlis. Siz bir hadis le ayeti nesh edeceksiniz yani hadisi ayet üzere gecirmis olacaksiniz, peygamberimiz kurana tabiiken kuran peygambere tabii hale gelecek. Bunlar kabul edilemez seyler. Simdi tekrar basa dönelim. Bakalim ki bu tenkid ettigimiz kisilerin durumuna düsenler varmi? Bakara suresinin 168 ayeti :
(2/ Bakara 168)
” Yâ eyyuhen nâsu kulû mimmâ fil ardı halâlen tayyibev”
“Ey insanlar , yer yüzünde olan neyse hepsinden helal ve temiz olmasi sartiyla yiyin. “
“.ve lâ tettebiû hutuvâtiş şeytân”
“ seytanin izine girmeyin. “Seytani takip etmeyin ,
“innehû lekum aduvvum mubîn”
“o sizin apacik düsmaninizdir.”
“İnnemâ yeé’murukum bis sûi”
“ size kötülügü emreder”
”..vel fahşâi “
“cirkinlikleri emreder “..
aslinda bunlarin detaylari bu iki kelimenin detayina insek, burda neler cikacak amma belki biraz agir kacar diye onu ben genellikle hep atliyorum. Bunlar, su yaptigim tenkitler cok hafif kaliyor cünki. “ve en tegûlû alallâhi mâ lâ tağlemûn” yavas yavas insallah onlara da sira gelir.
“ve en tegûlû alallâhi mâ lâ tağlemûn”
“Allaha bilmediginiz seyi isnad etmek de , isnad etmenizi emreder size.”
İste allah bunu haram..mesela besmelesiz hayvan kesmesi haramdir, Allahin emri olarak biliniyor degilmi? Müsriklerin kesdigi haram dir. Allahin emri olarak biliniyor. Eh simdi hanefilerin anlayisina göre de baligin disindaki hayvanlari yemek haramdir.Allahin emri olarak. Cünki haram helal koyma yetkisi cenabi hak ka ayit olan bir yetki dir. Peygamberimiz (s.a.v) birkeresinde iste bir yiyecegi yememek üzere yemin etmisdi de Allahu teala ne demisti
(66/ Tahrim 1)
“Yâ eyyuhen nebiyyu lime tuharrimu mâ ehallallâhu lek”
o nebi sifati ile yaptigi bir sey.rasul olsa rasul sifatiyla helal haram kilardi. Niye? Neden? Cünkü rasulun görevi teblig dir. şu helal dir şu haram dir dedigi zaman kendi sözünü degil, kendini elci gönderenin sözünü söylüyordur ki o da kurani kerim dir. Nebi oldugu zaman isin icerisine yorum girmis oluyor. Dolayisiyla peygamberimiz tengit edilirken hep nebi kelimesi ile tengit edilir. Hic rasul kelimesi ile tengit edilmez. Cünkü orda görevini tam olarak yapmistir. Öbüründe yorumunu, insandir, hata yapabilir. Amma onlarin hepsi de düzeltilmis olarak geliyor. Mesela gecende okudugumuz ayetde “Mâ kâne linebiyyin”
(8/ Enfal 67 )
“..Mâ kâne linebiyyin ey yekûne lehû esrâ hattâ yushıne fil ard”
“hicbir nebinin düsmani iyice yere sermeden esir almaya hakki yokdur.”
Burada rasul kelimesi gecmiyor cünkü rasul oldugu zaman hemen teblig yapar. Kendinden hicbirsey katmaz. Ama öbüründe yorum vardir.yorumda hata olabilir. Evet. Simdi yani allahu teala peygamberine bile böyle bir yetki vermemisken, tutuyor insanlar kendi hevalarina göre kendi arzularina göre su helaldir su haramdir diye bir takim yeni yeni haramlar ortaya koyorlar ondan sonra da cenabi hakkin bunu haram kilmis oldugunu, bütün müslümanlar öyle zannediyorlar degilmi? Allahin harami olarak zanediyor, simdi bugün dünyanin neresine giderseniz gidin, islam ülkesinde yasamiyorsaniz, yurtdisinda yasiyorsaniz, yandiniz. İste bu hayvan kesilmis mi, besmeleyle mi kesilmis, kesen kisi müslüman mi .tabi kesilmis mi diye bakacaksin. O sart. Onu cünkü allahuteala sart kosuyor. Öbürüne ölü diyor. O tamam, kesilmisse tamam. Zaten hayvan kesilmedigi zaman zehirli liyor. Veterinerler de buna musade etmiyorlar. Yani böyle akli basinda ülkelerin ölen hayvanlari mutlaka ayiriyorlar. Cünkü artik ondan sonra zararli hale geliyor. Ama ayirmadan insanlara yedirenler de olur tabii. Simdi essas bam teline basip dersi bitiriyoruz
(2 / Bakara 170)
“Ve izâ kîle lehumuttebiû mâ enzelallâhu”
mesela simdi biz burda konustuk, gidipde bu konusmayi anlatsaniz bir yerde.bir hocaya falan, neyse bazi hocalara deyim. Artik demiyecegim bir hocaya, cünkü dün epey arkadaslar bana yüklendiler. Bazi hocalara anlatsaniz, diyor ki arkadaslar yaw bütün ilahiyat fakulteleri deme, bazilari de. Tamam bazilari diyecegim bundan sonra. Hattda ilahiyat fakulteleri de demiyecegim. Bazi hocalar diyecegim, cünkü hakikatten hepsinde artik eskisi gibi degil yani.bayagi cok ciddi degisimler baslamis. Cok insanin hosuna gidiyor.
(2 / Bakara 170)
“Ve izâ kîle lehumuttebiû mâ enzelallâhu”
” Allahin indirdigine uyun “.
bak iste ayetler burda . gayet acik su bu falan dedigimiz zaman ne diyorlar? Kardesim, biz ulemaya bakariz. Sanki mekkelilerin o baktiklarina kendileri ulema demiyordu. Onlar da onlara alim diyorlardi. O agzina baktiklari kisilerin
“kâlû bel nettebiu mâ elfeynâ aleyhi âbâenâ”
” biz babalarimizi nasil bulduysak onu yapariz “
kardesim. Biz kalktik böyle gördük.
“e ve lev kâne âbâuhum lâ ya’kılûne şey’en ve lâ yehtedûn”
“ya babalari birsey anlamamis yollarini bulamamislarsa.”
Simdi enes hocanin gecen anlatigi bir olay vardi: dogu türkistanda enes hocanin da sende hocaligini yapmis degilmi? Enes hocaya hocalik yapmis olan bir zat ta. Birisi özel sohbetde sormus. Simdi oraya bizim bu fetvalar gidiyor ya. Demiski ya hocam .enes hocanin söyledikleri m i dogru sizin söyledikleriniz mi? Vallahi demis. Dogrusu onlarin dedikleri dir demis. Eh pekiyi sen niye degistirmiyorsun fetvalari. Ben böyle alismisim ben böyle giderim, ahiretde cenabi hak nasil muamele eder bilmem demis…..