Geleneğe Göre Dinden Dönmenin Hükmü (Bölüm 1)

21 Kasım 2015 tarihinde yayınlandı. görüntülenme Mukayeseli Fıkıh Müzakereleri

ABDULAZİZ BAYINDIR: Değerli izleyiciler. Bugün dinden dönme ile ilgili geçen hafta başladığımız dersimize devam ediyoruz. Geçen haftaki dersi dinleyenler hatırlayacaklardır, kuranın bize bildirdiği dinden dönen ilk varlık İblis’tir. Allah İblis’in cezasunın lanet olduğunu bildirmiştir. Lanet de bulunduğu yerden uzaklaştırılması anlamına gelir. Zaten İblis ile ilgili ayetleri okursanız hep görmüşsünüzdür. Allah diyor ki; “çık oradan, sen kovuldun” diyor. Birisinde “izheb” diyor: “git” diyor. Birisinde “ihbit” diyor: “in bulunduğun yerden aşağıya” diyor. Dolayısıyla, lanet: bulunduğu konumdan uzaklaştırılması ve dışlanması demek. Türkçeye “dışlanma” diye tercüme edersek daha doğru olarak karşılamış oluruz. Allah tarafından dışlanmış oluyor. Yani C.Hakkın müminlere yapmış olduğu bir takım ikramlardan mahrum kalmış oluyor. Müminlerin de dışlaması gerekiyor. Onlar da kendi iç işlerine karıştırmamaları icab ediyor. Yakın dost olarak bilmemeleri gerekiyor. Melekler de onları dışlıyorlar. Ayette bunların cezası bu. Ali İmran suresinde de geçen hafta okumuştuk. Açıkça dinden dönenlerden bahsediyor. Ali İmran suresi kuranın 3.suresidir. Mesela siz burada isterseniz İblis’i onun yerine koyun, isterseniz başkasını koyun farketmez. ALİ İMRAN, 86.. Ayet: “Keyfe yehdillahü kavmen keferu ba’de ımanihim: inandıktan sonra kafir olan bir topluluğu Allah nasıl yola getirir”, “ve şehidu enner rasule hakkun: bu resulün hak olduğuna da şahitlik etmişler, kesin bir bilgiye ve kanaate sahip olmuşlar”, “ve caehümül beyyinat: ve onlara açık açık belgeler gelmiş” hiç şüpheleri kalmamış, ondan sonra da kafir olmuşlar. Zaten kafir demek örtmek demek. Olmayan bir şey örtülmez. Şimdi şurada bardak var, ben şöyle örtüyorum. Bunun sözlük anlamı küfürdür. Hatta kuranda küffar, mesela bizim küfür dediğimiz kelime çiftçiler için de kullanılır. Niye? Çiftçiler toprağın içerisine tohumu yerleştirip üstünü örttüğü için sözlük anlamıyla kafir demek olur. Mesela Allah’ın bizim günahlarımızı affetmesi için kullandığımız bir kelime vardır keffaret, aynı kökten kullanırız. Dolayısıyla kafir kelimesinin anlamı, örten demektir. Buradaki örtülen şey, Allah’a olan inançtır. Onun için sağlam inancı olmayan bir kişi kafir zaten olamaz. Önce inancı olacak ki onun üstünü örtmüş olsun. Bu sebeple bütün kafirler mürteddir. Biraz sonra ilgili ayetlerde göreceğiz. Burada diyor ki Allah; “vallahü la yehdil kavmez zalimın: Allah, yanlış yapanları yola getirmez”. Peki getirmez de ne olur? ALİ İMRAN, 87.. Ayet: “Ülaike cezaühüm: onların cezası şudur”. Dikkat edin cezaları. Çok açık ve net, kimsenin şüphe etmeyeceği bir ifade kullanıyor Allah. “enne aleyhim la’netellahi: onların üzerinde Allah’ın laneti vardır”. Yani İblis’e ne yaptıysa, en son inandıktan sonra kafir olan kişiye de aynı cezayı uyguluyor. Değişen bir şey yok.  “vel melaiketi: meleklere”, “ven nasi ecmeıyn: tüm insanlara”. Tarih olarak şunu biliyoruz. Herkes gayet iyi biliyor. Nuh(as) var biliyorsunuz. Kafir olanlar suda boğuldular, mümin olanlar kurtuldular. Onların soyundan gelenler Hud(as)’ın kavmi oldular. Babaları, dedeleri, Nuh(as)’ın gemisiyle kurtulmuş olan bu insanlar, Hud(as)’a karşı çıktılar. Kafir olmak bilgisizlik değil, kafir olmak bir hayat tarzıdır. Yani insan dünyayı tercih ediyorsa, kendi beklentilerini, hayallerini gerçekleştirmek istiyorsa, Allah’ın emirlerini ikinci sıraya koyuyorsa kafir olmaması mümkün değil. İşin esası bu. Herkes bakmalı: benim için birinci sırada dünya mı ahiret mi? O kafirlerden hepsi de kendisini mümin sayar. Kendini mümin saymayan kafir hemen hemen hiç yoktur. Mesela geçen hafta okuyacaktık hatırımıza gelmedi, Hud suresinin 59 ve 60.ayetlerinde Allah şey yapıyor HUD, 59.. Ayet: “Ve tilke adün cehadu bi ayati rabbihim”. “cehadu bi ayati rabbihim” çok önemli bir kelğme bu. İşte Ad kavmi diyor. Rablerinin ayetleri karşısında cehad’a yöneldiler. Cehad ne demek? Bile bile inkar demek. Doğru olduğunu çok iyi biliyorlar ama hesaplarına gelmediği için ayetleri görmemeye başladılar. Siz de çevrenizde görürsünüz. Ayetleri okursunuz, hesabına gelmediği için hiç dinlemek istemez yüzünü çevirir döner gider. İşte mesele bu. “ve asav rusülehu: Allah’ın elçilerine de isyan ettiler”. Yani kim gelip de Allah’ın ayetini okursa ona karşı çıktılar. İşte, “kuran müslümanlığı sapıklığı” derler biliyorsunuz bugün. Niye? Çünkü kendi hesaplarına gelmiyor. Kendi kurgularına ters geliyor. Hiç kimse dinsiz olmaz ama dini kendilerine göre kurgulamak isterler. Allah’ın kurgusu hesaplarına gelmez.  “vettebeu emra külli cebbarin anıd: baskıcı ve inatçışarın emrine uydular”. Onların peşine gittiler. Peki cezaları ne Hud kavminin? Tabi ki lanet olacak. Ondan sonra diyor ki; HUD, 60.. Ayet: “Ve ütbiu fı hazihid dünya la’netev” bu dünyada bir lanete yani Allah’ın ikramından uzaklaştırılıyorlar. Bu ikram, efendim diyeceksiniz ki kafirler daha çok zengin oluyor. Tabi sizin için iyilik eğer zenginlikse, doğru. Mesele o değil. Mesele zenginlik, mesele mevki ve makam sahibi olmak değil. Eğer başarıyı onunla ölçüyorsanız o zaman siz de o tarafa özenirsiniz. Çünkü imtihan gereği bunlar olması lazım. Hepimizin önünde bizim çok ilgimizi çeken şeyler olacak, öyle olacak ki Allah’ın emirlerini mi tergih ediyoruz yoksa dünyalığı mı tercih ediyoruz ortaya koyalım. Dine yönele kişi zengin olsa, yeryüzünde dindar olmayan tek kişi kalmaz. Dine yönelen kişi itibar elde edecek olsa kalmaz. Allah’ın vereceği itibar olur ama Allah da çeşitli aşamalardan geçirdikten sonra verir. İşte dinden dönme böyle bir şey. Fakat hiç kimse dinsiz olamaz. Bunu da çok iyi bilelim. Araf suresinin 30.ayetinde Allah tüm insanların kendini dindar saydığını bize açıkça bildiriyor. Diyor ki; ARAF, 30.. Ayet: “Ferıkan heda ve ferıkan hakka aleyhimüd dalaleh”: insanlar ikiye ayrılır. Bir gurup vardır ki yola gelmişliğini Allah onaylar. İkinci gurup var ki Allah’ın onayıyla sapık sayılmışlardır. Kendileri haketmişlerdir. Allah kimseyi ne sapı yapar ne hidayete getirir. Kişinin kendisi gelir. Tıpkı okulda sınıfı geçmeyi hakedenleri öğretmenin geçirmesi gibi. Çünkü geçmişliğini öğretmen onaylamazsa çocuk sınıf geçemez. Sınıfta kalan da öyle yine öğretmenin onayıyla kalır. Allah kişilerin davranışlarına göre kararını verir. Bir kısmının yola gelmişliğini onaylar. Çünkü onlar için esas olan Allah’ın ne dediğidir. Ahireti dünyaya   tercih etmiştir yaşayışı. Bir kısmı da sapıklığı hakeder. Onlar da dünyayı ahirete tercih ederler. Çevrenize bakın, dünyayı ahirete tercih eden insanlar, Allah’ın birçok emrini ıskalamaya çalışırlar. Görmemeye çalışırlar, duymamaya çalışırlar ama kendilerini de çok dindar görürler. Dindarlığı da kimseye vermezler. Onun için diyor ki orada ARAF, 30.. Ayet: “Ferıkan heda ve ferıkan hakka aleyhimüd dalaleh innehümüt tehazüş şeyatıyne evliyae min dunillahi” onlar, şeytanları yani insanları doğrulardan uzaklaştıranları Allah’tan daha çok kendilerine yakın kabul ederler. Yani hesaplarına gelen fetvaları verenler onlsr için önceliklidir. Ama öyle bir hale getirirler ki onları, onları bir taraftan Allah’a yakın bir taraftan kendilerine yakın, Allah ile kul arasında bir ara bölge oluştururlar, oraya onları yerleştirirler. Kendilerinin Allah ile ilişkilerini onlarla kuracaklarını söylerler. Ama ondan sonra ne yaparlar: ” “ve yahsebune ennehüm mühtedun: kendilerini doğru yolun ortasında hesap ederler”. Durum böyle olduğu için insanlıkta din sömürüsü en başta gelen sömürüdür. Çünkü din herkesin yumuşak karnıdır. Hiç kimse dinsiz olmak istemez. İblis de dahil. İblis de kendisini dindar sayar. İki ayette “ben Allah’tan korkarım” der. Kuranda geçiyor. İşte bu sebeple dinsiz olunamadığı için dine uymak insanların hesabına gelmeyinde dini kendilerine uydurmaya başlarlar. Biz bunu geçen hafta yahudilikte gördük. Musa(as)’ın kuranda geçen buzağıya tapmasıyla ilgili kısımda Samiriy’e verilen ceza: “git” diyor. Git nedir? Lanetin tam uygulanmasıdır. Bundan sonra senin söyleyeceğin şey, bana dokunmayındır. Çevrenize bakın: yahudileri buzağıya taptıran o kişinin yaptığını, davranış biçimini siz çevrenizde göreceksiniz. Mesela: yanlış yaptıkları için, bazı ayetleri okuduğunuz kişiler tekrar o ayeti okuyacağınızı hissederler ise sizden kaçarlar. Sizi yanlarına yaklaştırmak istemezler. Sizinle bir arada olmak istemezler. Benim onlarla bir işim yok derler. “La misas” diye ayette bildiriyor. Yani orada, kendisi yoldan çıkan, İsrailoğullarını yoldan çıkaran Samiriy’e verilen ceza bu. Geçen hafta bunu tevrattan da okuduk. Ama insanlar ne hale geliyor. Tevratın bugünkü nushasında Samiriy’in yerine Allah’ın nebisi Harun(as)’ı koymuşlar. Ama, Harun(as) ile ilgili verdikleri bilgilerin bir kısmı kuranda Harun(as) ile ilgili olan bilgilere uyuyor, bir kısmı uymuyor. Yani bakıyorsunuz ki kuranın tasdik ettiği tevratta Allah’ın nebisi müşrik sayılıyor. Ama çok açık veriyor. Samiriy kelimesinin yerine onu yerleştirdikleri çok açık ve net belli. Geçen hafta burada onu ayrıntılı olarak okumuştuk. Buradan şunu anlamamız gerekiyor: kueanın tasdik ettiği tevrata insanlar bir şeyler sokuşturuyorlarsa kuranın içine de pekala sokuşturabilirler. Ama çok şükür ki C. Hakk Kur’an’ın metnini korumuş. Koruma sözü de vermiş. Metnini korumuş ama anlamını korumamış. İnsanlar anlamda saptırmalar yapıyorlar. Ya da ilgisiz ayetleri delil getirerek şey yapıyorlar. Biraz sonra göreceğiz. Kur’an’da dinden dönmenin cezası lanet: uzaklaştırma cezası olduğu halde mezhepler şii-sünni tamamı, dinden dönenin öldürüleceği konusunda ittifak etmişlerdir. Hele önümüzdeki günlerde zındıklık kelimesi üzerinde duracağız: orada adamın içi de mümin dışı da mümin ama yargısız infaz gerekiyor. Niye? Yerleşik düzene aykırı söz söylediği için. Sistemi bozduğu için. Geçtiğimiz günlerde İran’da 20 yaşında bir delikanlı, Hüsamettin Ferzizâde üniversite öğrencisi, “İslam’dan İslam’a” diye bir kitap yazmış. O diyor ki orada; “sizin anlattığınız islam, Allah’ın kuranda anlattığı islam değil. İşte benim belgelerim. İmamlar masum değillerdir. Yani bunlar günahtan korunmuş değillerdir”. Aslında bu yanlışlar konusunda sünni-şii farkı yoktur ama ambala farkı vardır. Bize hep çocukluğumuzda öğrettiler. Peygamberlerin vasıfları: birincisi ismet sıfatı yani Allah korumuş. İsmet sıfatını onlar, peygamberin soyundan gelenlere de veriyorlar. Peki beri tarafta, o sıfat hiç kullanılmadan ulemaya da ismet sıfatı verilmiyor mu bizim zihnimizde? Çocukluğumuzdan itibaren, bizim ulema hata yapmaz şeklinde zihnimize yerleşmedi mi? Şimdi işte değişen bir şey yok. Hüsameddin Ferzizade adındaki delikanlı bu konuda bir kitap yazıyor. İran ile Türkiye’nin farkı: İran’da şeriat uygulanıyor, Türkiye’de uygulanmıyor. Türkiye’de bu tip kitapları yayınlayabiliyorsunuz ama orada yayınladınız mı ceza giyiniyorsunuz. Bizim Azeri sitemizin yöneticisi olan Aydın Mülayim, Hüsamettin Ferzizade ile ilgili mahkeme kararının Türkçesini size okuyacak. Bakın dinden dönmenin cezası neymiş. Arkasından ben de size aynı konuda yine bir öğrenciye Ebu Suud’un. Ebu Suud’un kim olduğunu biliyoruz değil mi? Muhteşem Yüzyıl dizisinden dolayı herkes öğrendi. Kanuni’nin şeyhulislamı Ebu Suud’un bir öğrenciye verilmesi gerektiğini söylediği ceza ile bu şeyi de karşılaştıralım. Oku bakalım Aydın Hoca.

AYDIN MÜLAYİM: Mahkeme kararı: devrim savcısının hazırladığı iddianameye göre Ali oğlu Hüsameddin Ferzizade, islami değerlere hakaret ve yazdığı İslamdan İslama kitabını internet ortaamı ve çevre ülkelerde üniversitelerde yayıp, sapkın inançlarını tebliğ ederek mürted olarak suçlanmaktadır. Davalı, görüşlerinin tamamının belgelere dayalı olduğunu ve bu görüşleri fikir alışverişinde bulunmak amacıyla bir araya getirerek yayınladığını söyledi. Mahkeme dosya içeriği ve davalının beyanatı ve İslamdan İslama kitabı içeriği ve metnini göz önüne alarak, aşağıdaki maddelerde bulunan cezaların şahsa uygulanmasını istedi.

1-Resu-u Ekrem (sav)’in makamına hakaret suçundan 74 kırbaç darbesine.

2-Masum imamlara hakaret suçundan 5 yıl hapse.

3-İslam Cumhuriyeti kurucusu İmam Humeyni’nin şahsına hakaretten 2 yıl hapsi. Mahkeme ayrıca anayasanın 167.maddesine istinaden islami değerlere hakaret ve islam dini hükümleri ve ilkelerini islam ve kuranın ceza kanunlarını çiğniyerek inkar suçuyla daha önce de beyan ettiği üzere anne ve babası da şii olan davalıyı fıtri mürted sayan mahkeme, şahsı 7 yıl hapis ve 74 kırbaç darbesi ve idama mahkum etmiştir.

ABDULAZİZ BAYINDIR: 20 yaşındaki çocuk İslamdan İslama diye bir kitap yazıyor. Dikkat ederseniz nebimize hakaret 74 kırbaç, imamlara hakaret 5 yıl. Hangisi daha değerli görün. Humeyni’ye hakaret: O da ayrıca imamlardan ayrı sayılıyor 2 yıl. Ondan sonra 7 yıl. 74 kırbaca. Sonra da kuranı da söyleyerek, zannediyorsunuz ki kuran dinden dönene ölüm emri veriyor. Kuranı da delil göstererek idamına karar verilmiştir diyor. Bu bir öğrenci. Bir başka öğrenci ilave yapalım. Bu, şia örneği. Şimdi sünni örneği. Bakın bu kitap, İbni Abidin’de Reddül Muhtar haşiyesi. Hanefilerde son derece önemli bir kitaptır. Ben İstanbul Müftülüğü’ndeyken bu kitapla çok fetva verirdik. Hatta biz fakültede bu kitabı ders kitabı olarak okumuştuk. Burada da şöyle diyor. Arapça ibaresini okumayacağım ama arzu edenler için cildini ve sayfa numarasını vereyim. 4. cilt 235. sayfa. Eşşamile varsa bir kimsede aynen onu almışlar. Aynı cilt ve sayfa. Tercüme ediyorum. Arapçasını okumayacağım çünkü çok zaman alır. Diyor ki; “Ebu Suud efendinin maruzatında”. Maruzat diye bir şeyi vardır onun. Süleymaniye Kütüphanesi’ne bugün baktım Maruzat diye bir şey var.  maruzatın kendisi de bende vardı ama. Diyor ki; “müftü Ebu Suud’un Maruzat’ında şöyle bir soruya verdiği cevabı özet olarak anlatayım” diyor “Bir öğrenci, onun yanında bir hadis okuyor” Resulullah’ın bir sözünü okuyor. Diyor ki; “Nebi(sav)’in bütün hadisleri doğrumudur”diyor. Ondan gelen hadislerin tamamı doğrumudur diyor. “Onlarla amel edilir mi?” diyor. “Oradan gelen hadisleri hemen uygulamamız gerekir mi? Hepi doğrumudur?” diye soruyor Müftü Ebu Suud’a. Şeyhulislam, biliyorsunuz. Ona karşılık diyor ki; “böyle bir soru sorulur mu?” diyor. “Böyle bir soruyu sorduğun için yani hepsi uygulanır mı derken hepsi uygulanmaz demek istiyorsun” diyor. “Soru tarzın onu gösteriyor. Böyle bir soru sorduğun için dinden döndün” diyor “öldürülmen gerekir. Ama tevbe edebilirsin” diyor “tevbe hakkın var. Bu, bu soruyu sormandan dolayı. Soru sorma tarzından dolayı”. Ondan sonra da diyor ki; “ama sen bu soruyu sorarken üstü kapalı olarak da Resulullah’a hakaret ettin. Onun için derhal öldürülmen gerekir, tevben kabul edilmez” diyor. “İstediğin kadar tevbe et” diyor. Yani özür dilerim falan diyemezsin. Bakın bu da öğrenci O da öğrenci. Bu, Ebu Suud Efendi. Osmanlı Şeyhülislam’ı ve verilen fetva. Son derece hür bir ortam! Bilimsel hürriyeti görüyorsunuz. Şimdi neden Osmanlı’da ilim gelişmedi, o kadar geniş sahalara hakim olan Osmanlı neden Avrupa’nın ilimine yenildi oradan anlayın işte. Örencinin soru sorması bile yargısız infazı gerektiriyor. Yargılama yok. Yargısız infaz. Bugünkü dersimizde asıl konumuz bu. Şimdi bakın son zamanlarda biliyorsunuz bir İşid olayı var, bir Bokoharam olayı var, bir El Kaide olayı var, Afganistan’da Taliban olayı var. Bunlara karşı, aslında İşid ortaya çıkıncaya kadar Türkiye’de hiç kimse harekete geçmedi. İşid ortaya çıktı, nası batılılar Türkiye onu sahiplenip sahiplenmemede ikilem yaşadı baktı ki Türkiye’de İşid reddediliyor. Güzel. Burada gördüğümüz gibi şii-sünni mezheplerin tamamının verdiği hüküm, kuranın çok açık verdiği hükümlerine, dünya kadar uygulamaya, kuranda onları haklı kılacak hiç bir kelime yok. Biraz sonra Dr.Fatih Orum, Hanefiler’in az önce okuduğum Hanefi mezhebinim bununla ilgili getirdiği ayet delilini lütfen dikkatle takip edin bakın ki kuranı ne hale getirmişler. Esas kendi fetvalarının kendilerine uygulanması gerek. Kesin. Onu göreceksiniz inşallah ama şimdi bugün Türkiye’deki, Suudi Arabistan’da,Suriye’de, Mısır’da, Afganistan’da, Pakistan’da, Hindistan’da, bütün islam coğrafyasında okunan, insanlara öğretilen din geleneksel dindir. Açın İslam Ansiklopedisi’ni Diyanet Vakfı’nın yayınladığı, burada anlattıklarımızın hepsini orada bulacaksınız. Fazlasıyla. Açın Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yayınlanmış kitapları, bulacaksınız. Gidin İmam Hatip okullarında okutulan kitaplarda bulacaksınız. Üniversitelerde okunan kitaplarda bulacaksınız. Dün, Diyanet İşleri Başkanlığı hutbe okudu İşid’e karşı. Niye? Çünkü siyasi ortam ona karşı çıkmayı gerektiriyor . Tamamen böyle içi boş kelimelerden oluşan bir hutbe. Başka bir şey yapamazlar. Çünkü ya geleneksel islamı reddetmeleri lazım ki hiç bir zaman hesapkarına gelmez. İşid’i de sahiplenemezler, siyasi ortam müsait değil. O zaman ne yapacaklar? Öyle kelimelerle geçiştirecekler ki artık kim ne anlarsa anlasın. Bakın dünkü hutbeden. 20-11-2015 tarihli camilerde okunan hutbeden çu cümleleri size okuyayım. “Bizler biliyoruz ki dillerinden tekbir düşmese de alınları secdeden kalkmasa da insanlık dışı katliamların faillerinin islamla uzaktan yakından asla ilgisi yoktur”. Ebu Suud’un verdiği fervanın islamla uzaktan yakından ilgisi var mı? Şiilerin verdiği de öyle. Bugün gidin Diyanet’ten fetva isteyin bakayım Reddül Muhtar’dan fetva veriyorlar mı vermiyorlar mı? Ben 21 sene fetva işlerinde meşgulken bu şeyden ayrılmıyorduk yani. Tamam, dediğin doğru ama vâkıaya uyuyor mu? Ondan sonra “zira insana ve insanlığa yönelik bu tür vahşeti gerçekleştirenlerin onları yönlendirenlerin ne Allah’a saygıları ne de herhangi bir dine mensubiyetleri söz konusu olabilir”. Şimdi burada arkadaşkarımız anlatacaklar, bakın ki bu mezheplerin verdikleri o fetvayı verenlerin Allah’a saygısı var mı. Burada şunu göreceksiniz ki İşid yüzde yüz bu geleneksel dini uyguluyor. Yani bugün bizim imam hatiplerde öğretilen, ilahiyat fakültelerinde öğretilen, eskiden medreselerde öğretilen, diğer islam ülkelerinde insanlara din diye öğretilen dini uyguluyor. Ondan dolayı ben şunu hep tekrarlıyorum: bir musibet bin nasihattan hayırlıdır. Dolayısıyla bu musibet inşallah müslümanlar için bin nasihatten hayırlı olacak. Şimdi televizyonlarda görüyorum, gazetelerde yazılarda: artık herkes bunu tartışmaya başlıyor. İnşallah çok büyük hayra vesile olacaktır Allah nasib ederse. Bakın mesela Dr.Fatih Orum bir örnek verecek. Müslünan iken kafir olan. Muhterem izleyicilerimiz lütfen yanınızda kuran bulundurun bizi dinlerken. Ali İmran suresinin 106.ayetini açın. Bakın ki mürted olmayan bir tek kafir var mı yeryüzünde. Çünkü kafir, örten demektir. Şurada bir bardak su var, bunu örttük. Bunu örttüğümüz için kelime anlamıyla küfür denir buna. Olmayan bir şey örtülmez ki. Kafir de içindeki imanı örtüyor. ALİ İMRAN, 106.. Ayet: “Yevme tebyaddu vücuhüv ve tesveddü vücuh” mahşer gününü anlatıyor: “o gün bazı yüzler ak, bazı yüzler kara olacak”, “fe emmellezınesveddet vücuhühüm: yüzleri kara olanlar(kafirler): onlara şöyle denecek” “e kefartüm ba’de ımaniküm: inandıktan sonra kafir mi oldunuz?”. Yani bütün gerçekleri gördünüz, sonra üstünü örttünüz öyle mi? Hesabınıza gelmedi. “fe zukul azabe bima küntüm tekfürun: o zaman kafirliğinize karşı şu azabı tadın”. Diyecekler ki müşrikleri öldürmek gerekir. Tabi onunda bir sürü o kadar yanlışlar peşpeşe geliyor ki bunu da inşallah Dr.Yahya Şenol anlatacak dinde zorlama olup olmadığını. Göreceksiniz. Şimdi Fatih Orum’u dinleyelim.

FATİH ORUM: Ben, Hocam’ın bıraktığı yerden alıyorum. Yani “e kefertum bade inanikum: iman ettikten sonra kafir mi oldunuz/kafirliği mi seçtiniz?”. Zaten bu kafirliği seçmenizden dolayı tadın azabı diyor. Bizim geleneğimizde mesela kullanırız: münafık adlandırması vardır. Bu ifadeler, biraz sonra göreceğiz ayetleri okuduğumuzda münafıklar için de aynen kullanılıyor. Bu adamlar da iman ettikten sonra esasında dünyayı tercih edip görmezden gelen ve kafirliği kabul eden insanlar ve kuranda bu kişilere uygulanacak davranış tarzı ne olacak onunla ilgili Resulullah’a ve onun şahsında bize Rabbimiz ne buyuruyor. Bununla ilgili mustakil bir sure var kuranda: Münafikun suresi. 63.sure. Bu münafıklardan bahsediyor. Münafıkların nasıl davrandıklarından, neler hissettiklerinden, piskolojilerinin ne olduğundan, verebilecekleri zararın ne olabileceği, onlara karşı nasıl davranılması gerektiğine kadar çok detaylı bilgiler veriliyor. 63.surenin ilk ayeti şöyle başlıyor: MUNAFİKUN, 1.. Ayet: “İza caekelmunafikune kalu neşhedu inneke leresulullahi” yani Rabbiniz peygamberinize bunu haber veriyor diyor ki; münafıklar yani bu iki yüzlü davranan kişiler sana geldiklerinde şöyle derler; “biz şahidiz gerçekten sen Allah’ın resulüsün” yani eşhedü çekiyorlar. Yani eşhedu enla ilahe illallah ve eşhedu enne muhammeden abduhu ve resuluhu diyor adamlar. “vallahu ya’lemu inneke leresulullahi: Allah biliyor ki sen Allah’ın resulüsün”, “vallahu yeşhedu innelmunafikıyne lekazibune” ama Allah da bir şehadette bulunuyor diyor ki; “Allah şahittir ki bu adamlar yalan söylüyorlar”. MUNAFİKUN, 2.. Ayet: “İttehazu eymanehum cunneten: bu gibi sözleri” yani işte kelimei şehadet getiriyor, tevhid getiriyor. Bu gibi sözleri kalkan olarak kulllanıyorlar. İçlerini gizlemek için bunları ön plana çıkarıyorlar. “fesaddu ‘ansebiylillahi” ve bunu yapıp, Allah’ın yolundan da esası da bunlar çekiliyorlar. “innehum sae ma kanu ya’melune: yapıp ettikleri bu şey ne kadar kötüdür” dedikten sonra işte asıl önemli vurgu şimdi geliyor. MUNAFİKUN, 3.. Ayet: “Zalike biennehum amenu summe keferu” biraz önce dedi ya yaptığı şeyler ne kadar kötüdür dedi, bu kötü olan şey bu adamların önce inanmaları sonra da görmezden gelmeleridir. Münafıklardan bahseden ayetler. “fetubi’a ‘ala kulubihim” yeni bir yapı oluşuyor artık. Yani bunlar bunu alışkanlık haline getirmeye başlıyorlar. İlk etapta belki onları rahatsız eden şey artık onların bir davranış biçimi, alışkanlığı, huyu suyu olmaya başlıyor  e Rabbimiz bu konuda işte bizleri uyarıyor. Yani bu adamlar bunu artık normal bir davranış gibi sergilerler, sen de zannedersin ki bunlar mümin. “fehum la yefkahune” işte bu yeni yapı oluştuğu için artık bu adamlar doğru anlayamıyor, kavrayamayan bir tip haline geliyor. 4.ayetten itibaren de peygamberimize bu adamların dış görünüşleri ve hissiyatlarına dair bilgiler veriyor ki bunu hepimiz bugün etrafımıza bir şablon olarak kullanabiliriz. MUNAFİKUN, 4.. Ayet: “Ve iza reeytehum tu’cibuke ecsamuhum” sen bu adamları gördüğünde giyinişleri, kuşamları, kılık kıyafetleri senin çok hoşuna gider. “ve in yekulu tesma’ likavlihim” konuşsalar hemen kulak verirsin, iyi konuşurlar, güzel şeyler söylerler, hamasi ifadeler, duygusal ifadeler kullanırlar. İş konuşmaya geldiğinde en ön saftadırlar. “keennehum huşubun musennedetun: ama bunlar duvara dayalı kalas gibidirler” . Niçin bu ifade kullanılıyor? Çünkü duvara dayalı kalas, yanına kimsenin yaklaşmasını istemez. Hatta ufacık bir sarsıntıda bile bunlar dökülmeye başkar. Biri kıpırdadı mı diğerlerini de kıpırdatmaya başlar. Dolayısıyla hepsinin birbiriyle irtibatı olduğu için birisinin açığa çıkması, birisinin yerinden oynaması diğerlerini de oynatır, peş peşe. Bunlar ducara dayalı kalas gibidirler.  “yahsebune kulle sayhatin” bunlar bir kurgu içerisinde oldukları için ne konuşulsa, acaba bizim bu davranışımızı deşifre mi ettiler, acaba anladılar mı yani bir tedirginlik havası vardır sürekli üzerilerinde. Çünkü hayal bir kurgu üzerinedir hayatları. “aleyhim humul’aduvvu: işte senin gerçek düşmanların bunlardır”. Düşman arıyorsan işte düşman bu. “fahzerhum: bunlara karşı çok dikkatli ol”. Resulullah’a yapıyor bu hitabı. Demek ki Allah’ın nebisinin yanında bu adamlar ve Allah’ın nebisi bu adamların farkında değil. Çünkü bu adamlar işi iyi biliyorlar. Dedikten sonra “katelehumullahu” ifadesi konumuzla alakalı önemli bir konu. Yani hocam Âli İmran suresinde daha önceki hafta ‘lanet’ kelimesinden bahsetmişti. Ve yine Samiriy örneğinden hareketle bunu hatırlattı. “Allah bunlarıncanını alsın”, “kahretsin”, yani bunların yüzlerinde lanet, dışlanmışlık hissi hep bu adamların peşinde olacak. “enna yu’fekune” nasıl da yalana sürükleniyorlar, nasıl da savruluyorlar, doğruyu görmelerine rağmen nasıl bu kadar evrilip çevriliyorlar diyerek Rabbimiz bunların duruşunu söylüyor. Ve ondan sonra bu adamlara…

ABDULAZİZ BAYINDIR: Bir daha vurgu yapılabilir. Kuran diyor ki; “bunlar, inandıktan sonra kafir oldular”  dedikten sonra Resulullah’a söylediği ne? “Onlara karşı dikkatli ol”. O kadar.

FATİH ORUM: 5.ayet konumuz açısından önemli. MUNAFİKUN, 5.. Ayet: “Ve iza kıyle lehum te’alev yestağfir lekum resulullahi levvev ruusehum” yani bunlara “bakın gelin vazgeçin,,tevbe edin istiğfarda bulunun, Resululah da bu konuda sizin önünüzü açsın yardımcı olsun” denildiğinde, bu adamlar yüzlerini çevirirler bu işten ilgilenmezler. “ve reeytehum yesuddune ve hum mustekbirune” bir bakarsın bunlar kendini beğenmiş kibirli bir halde hemen uzaklaşır giderler. Bu teklife olumlu bakmazlar ki Nisa suresinde, Maide suresinde, Tevbe suresinde de münafıklara; “gelin Allah’ın resulünün yanında tevbe edin ve geri döndüğünüzü deklare edin ve Allah sizi affetsin” denildiğinde aynı tavrı gösteriyor bunlar. Yani pek çok yerde benzer ifadeler geçiyor.

ABDULAZİZ BAYINDIR: Taha suresinde Musa(as)’ı putu yapıp da insanların sapmasını sağlayan Samiriy ile ilgili: Samiriy mürtedliğine devam etmişti. Orada da aynı şey. Ne diyor: TAHA, 97.. Ayet:…fe inne leke fil hayati en tekule la misase”: hayatta şöyle dersin; “bana dokunmayın”. Bana dokunmayın ile “levvev ruusehum” aynı şey. O münafıklar ile bu açık kafir. Çünkü yaptığı yanlışı çok iyi biliyor. Musa(as)’ ın söylediğinin doğru olduğunu çok iyi biliyor. Münafıklar da Allah’ın resulünün doğru yolda olduğunu çok iyi biliyorlar, hesaplarına gelmiyor. Siz ayetleri okuduğunuz zaman çekip gidiyorlar. Samiriy de aynı şekilde “la misas”. “Bana dokunmayın”, “tamam kardeşüm siz doğru yoldasınız ben yanlış yoldayım”. Siz doğru yoldasınız diye adeta size karşı bir sitemde bulunuyor.

FATİH ORUM:  MUNAFİKUN, 6.. Ayet: “Sevun ‘aleyhim estağferte lehum em lem testağfir lehum” ister bunların bağışlanmalarını dile ister dileme değişen bir şey olmayacak bunlar için. Durum atnı.  “len yağfirallahu lehum:Allah onları bağışlayacak değildir”. “innallahe la yehdiylkavmelfasikıyne: çünkü Allah’ın kanunu gereği Allah, yoldan çıkmış olanları yola getirmez”. Yani onlar herhangi bir girişimde bulunmadıkları sürece Resulullah’ın onlar için istiğfarda bulunması asla, nitekim Tevbe suresinin 80.ayetinde “İstağfir lehüm ev la testağfir lehüm in testağfir lehüm seb’ıyne merraten”: ne kadar onlar için tevbe istiğfarda bulunursan bulun, bu adamlar durumlarını düzeltmezse bu istiğfarı peygamber de yapsa değişen hiç bir şey olmayacaktır. Çünkü bu onların tercihidir. Ve bu adamlar o kadar tehlikelidir ki(devamındaki ayetlerde bunu görüyoruz)en zayıf olduğunuz anda yani işte insanın bağışıklığının en zayıf olduğu dönemde hemen mikroplar o vücudu mahvetmek için uğraşırlar, bu adamlar da bir toplumda o toplumun en zayıf olduğu ânı gözlerler. Savaş anında bakınız diyorlar ki MUNAFİKUN, 7.. Ayet: “Humulleziyne yekulune la tunfiku ‘ala men ‘ınde resulillahi” peygamberin etrafındakilere diyorlar; “ya bu adamları kollamayın, gözetmeyin, bunlar için yardımda bulunmayın, infakta bulunmayın: o nebinin etrafından çekip gitsinler bunlar”. Önce yanlızlaştırmaya çalışıyorlar. O toplumda itibarsızlaştırmaya çalışıyor, yanlızlaştırıyor ve öyle yok edecek Onu. Ama Allah diyor ki; “ve lillahi hazainussemavati vel’ardı ve lakinnelmunafikıyne la yefkahune”: hesap edemedikleri bir şey var: bütün hazineler Allah’ındır. Yani onları yediren içiren de Allah’tır. Kimin malını kimde kıskanıyorsun? Kimin malını kime dağıtıyorsun? Sonra MUNAFİKUN, 8.. Ayet: Yekulune lein reca’na ilelmediyneti leyuhricennel’e’azzu minhel’ezelle”: savaş esnasında bunu söylüyorlar. Diyorlar ki tevsir ve tarih kitaplarına baktığımızda Beni Mustalik savaşında gerçekleşen olaylarla alakalı olduğu söylenir. Doğrudur da belki. Diyorlar ki; “Medine’ye döndüğümüzde biz üstün olanlar, bu ezikleri şehirden atacağız”. Orada başlıyor iş karıştırmaya. Orada savaş esnasında birilerini ötekileştiriyor. Morali bozuyor, motivasyonu bozuyor. Savaş esnasında asla kabul edilmemesi gereken şeyleri yapıyorlar bunlar ve peygamber de aralarında bunların. Ama bunun üzerine Allah tekrar uyarıda bulunuyor. Diyor ki; “ve lillahil’ızzetu ve liresulihi ve lilmu’miniyne ve lakinnelmunafikıyne la ya’lemune: oysa üstünlük Allah’ındır, elçisinidir ve müminlerindir ama münafıklar bunu bilmiyorlar”.

Tüm Mukayeseli Fıkıh Müzakereleri
# İçerik Adı Yayınladığı Tarih Görüntülenme
1 Kitaba Çağrı 16 Eylül 2017
2 Kurban İbadeti 24 Ağustos 2017
3 Hadislerin Derlenmesinde İran Etkisi 19 Ağustos 2017
4 Diyanetin Fetö Raporu: Bu din bu hale nasıl geldi? 14 Ağustos 2017
5 Hilal, Fitre ve Bayram 28 Haziran 2017
6 Nebi’mizin Ramazan Hayatı 12 Haziran 2017
7 İmsak Ölçüleri 27 Mayıs 2017
8 Dini Siyasete Alet Etmek 20 Mayıs 2017
9 Nebilere Yüklenen Olağanüstü Özellikler 13 Mayıs 2017
10 Tarih Boyunca Nebilere Gösterilen Tepkiler 6 Mayıs 2017
11 Yanlış Şeriat Algısı Suç ve Ceza 29 Nisan 2017
12 Kapitalizmin Sonu 15 Nisan 2017
13 Faiz Bağlamında Modern Finansal Ürünler 8 Nisan 2017
14 Hadislere Bakışımız Nasıl Olmalı 1 Nisan 2017
15 Haram Aylar 25 Mart 2017
16 Kur’an’cılık Tehlikesi 1.Bölüm 20 Mart 2017
17 Din ve Devlet İlişkileri 1.Bölüm 11 Mart 2017
18 Cuma Namazı ve Hutbe’si 4 Mart 2017
19 Kur’an’a Göre Sihir Kavramı 25 Şubat 2017
20 Abese Suresi Bağlamında Nebi’mizin Korunmuşluğu 18 Şubat 2017
21 Ev İçi Mahremiyet Kuralları 11 Şubat 2017
22 Örtünme İle İlgili Hükümler 4 Şubat 2017
23 Baş Örtüsü ve Örtünme 28 Ocak 2017
24 Kur’an’nın Çözüm Üretmedeki Yeri 21 Ocak 2017
25 Yahudileri Gölgede Bırakan Hileler 16 Ocak 2017
26 Müslümanlar’da Allah’a Güven Krizi 31 Aralık 2016
27 Müslümanlığımızı Gözden Geçirme İhtiyacı 24 Aralık 2016
28 Ümmet Olamamanın Ağır Bedeli 17 Aralık 2016
29 Tarihsellik İddialarında Cezalar Örneği 10 Aralık 2016
30 Mezhepçiliğin Doğurduğu Acı Sonuçlar 3 Aralık 2016
31 Kur’an’nın Tarihselliği İddiası ve Miras Konusu 26 Kasım 2016
32 Takiye (Kimliği Gizleme) 19 Kasım 2016
33 Faiz ve Güncel Meseleler 12 Kasım 2016
34 Mehdi Gelicek mi ? 7 Kasım 2016
35 Hz. İsa Gelecek mi? 31 Ekim 2016
36 Çağdaş Ulemanın Usulsüzlüğü 22 Ekim 2016
37 Dinsel Çoğulculuk 15 Ekim 2016
38 Son Kitabı Devre Dışı Bırakma Projesi, Dialog 8 Ekim 2016
39 Fıtrat Zemininde Buluşma 1 Ekim 2016
40 Nisa 34. Ayet Bağlamında Kadına Şiddet 24 Eylül 2016
41 Kurban İbadeti 10 Eylül 2016
42 Kadının Dövülmesi 3 Eylül 2016
43 Kur’an’a Göre Hükmetmek 27 Ağustos 2016
44 15 Temmuz Darbe Gecesine Kurani Bir Bakış 20 Ağustos 2016
45 Paralel Dinin Olmazsa Olmazı Aracılık – 1 13 Ağustos 2016
46 Müslüman Gayrimüslim İlişkileri 2 Temmuz 2016
47 Zekat 25 Haziran 2016
48 Oruçla İlgili Hükümler 18 Haziran 2016
49 Uydurulan Dinde Yatsı Sonu, Seher ve İmsak Vakti 4 Haziran 2016
50 Uydurulan Dinde Mut’a Nikahı 28 Mayıs 2016
51 Uydurulan Dinde Şartlı Talak 21 Mayıs 2016
52 Uydurulan Dinin Dayatması Olarak Çocukların Evlendirilmesi 7 Mayıs 2016
53 Kölelik ve Cariyelik Mezheplerin Dayatması mı? 30 Nisan 2016
54 Musa Hızır Kıssasının Evrensel Mesajı 23 Nisan 2016
55 Sünnetin Delil Değeri 16 Nisan 2016
56 Kira Sertifikaları Faizsiz Ürün mü? 9 Nisan 2016
57 Suç-Ceza Dengesi Açısından Cinsel İstismar 2 Nisan 2016
58 Boşanma Konusunda Allah’ın Koyduğu Sınırlar 26 Mart 2016
59 Allah’ın Koyduğu Sınırlar Nasıl Aşıldı 19 Mart 2016
60 Muhsana, Kadına Pozitif Ayrımcılık 13 Mart 2016
61 İnsanlar ile Cinlerin Ortak Özellikleri 5 Mart 2016
62 Nebiler Günahtan Korunmuş mudur? 27 Şubat 2016
63 Bedir Savaşı Örneğinde Nebi ve Resul Farkı 20 Şubat 2016
64 Dinde Haram-Helal Koyma Yetkisi 13 Şubat 2016
65 Cinler 6 Şubat 2016
66 İlk İnsanın Yaratılışı 30 Ocak 2016
67 İnsanı İnsan Yapan Özellikler 23 Ocak 2016
68 Allah’ı İkinci Sıraya Koymak 16 Ocak 2016
69 Şirkle İman Arasındaki Kararsızlık 9 Ocak 2016
70 Mehdi Beklentisi 2 Ocak 2016
71 Her İnsan Allah’ı Bilir 26 Aralık 2015
72 Fıkıh Müzakereleri | Her İnsan Allah’ı Bilir 26 Aralık 2015
73 Bir Sömürü Aracı Olarak Halifelik – 2 19 Aralık 2015
74 Bir Sömürü Aracı Olarak Halifelik 12 Aralık 2015
75 Kur’ân’da Dindarlık 5 Aralık 2015
76 Tarih Boyunca Bir Siyasi Baskı ve Ötekileştirme Aracı Olarak Zındıklık 28 Kasım 2015
77 Geleneğe Göre Dinden Dönmenin Hükmü (Bölüm 2) 21 Kasım 2015
78 Geleneğe Göre Dinden Dönmenin Hükmü (Bölüm 1) 21 Kasım 2015
79 Kur’an’a Göre Dinden Dönmenin Hükmü 16 Kasım 2015
80 Kur’an’da Zina Suçu Ve Cezası 7 Kasım 2015
81 Tağut Doğru Yolun Üstünde Oturur 31 Ekim 2015
82 Hadis Uydurma Faaliyetleri 24 Ekim 2015
83 Kader İnancı Ve Nesih 17 Ekim 2015
84 Resulullah Sonrası Siyasi Gelişmeler 10 Ekim 2015
85 Nesih 3 Ekim 2015
86 Hac Ve Kurban 19 Eylül 2015
87 Terör Olayları Karşısında Nebevi Siyaset 12 Eylül 2015
88 Dinde Özgürlük 5 Eylül 2015
89 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 4 “Cariyelik” 29 Ağustos 2015
90 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 3 “Cariyelik” 22 Ağustos 2015
91 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 2 “Kitap Algısı” 15 Ağustos 2015
92 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 8 Ağustos 2015
93 Nebimizin Yürüttüğü Dış Politika 1 Ağustos 2015
94 Kadir Gecesi ve İmsak Vaktine Tavırlar 11 Temmuz 2015
95 Zekat 4 Temmuz 2015
96 Oruç İbadeti 2 27 Haziran 2015
97 Oruç İbadeti 20 Haziran 2015
98 Kutup Bölgelerinde İftar ve İmsak Vakitleri 13 Haziran 2015
99 Emtia Borsalarındaki İşlemlerin Fıkhi Hükmü 6 Haziran 2015
100 Kur’ân’a Göre Gece-Gündüz 30 Mayıs 2015
101 Prof. V. A. Yefimov’la Yapılan Toplantının Değerlendirilmesi 23 Mayıs 2015
102 İsra ve Mirac 16 Mayıs 2015
103 Berzah Alemi 2 9 Mayıs 2015
104 Berzah Alemi 2 Mayıs 2015
105 Enflasyon ve Faiz 25 Nisan 2015
106 İşsizlik Probleminin Kaynağı 18 Nisan 2015
107 Peygamberimizin Öldürülmesini Emrettiği Kişiler Hakkındaki Rivayetler 4 Nisan 2015
108 Faizsiz Sistemin İlkeleri (Zekat-Faiz Karşılaştırması) 28 Mart 2015
109 Faizsiz Sistemin İlkeleri – Faizsiz Bankacılık 28 Mart 2015
110 Faizsiz Sistemin İlkeleri (Enflasyon) 21 Mart 2015
111 Faizsiz Sistemin İlkeleri (Bankacılık) 14 Mart 2015
112 Faizsiz Sistemin İlkeleri 7 Mart 2015
113 Tecavüz Suçunun Cezası 28 Şubat 2015
114 İdam Cezası ve Kıssas Tartışmaları 21 Şubat 2015
115 Ceza Hukukunun Genel Prensipleri 14 Şubat 2015
116 Kur’ân’da Ruh Kavramı 7 Şubat 2015
117 İcmanın Delilleri ve Değerlendirilmesi 24 Ocak 2015
118 Fıkıh Müzakereleri | Ceza Hukukunun Genel Prensipleri 17 Ocak 2015
119 Nebiye Hakaretin Cezası 10 Ocak 2015
120 Noel ve Mevlid Kandili Kutlamalari 3 Ocak 2015
121 Kelime Oyunları ve Şeb-i Arus 27 Aralık 2014
122 Evlilik Nedeniyle Ortaya Çıkan Haramlık 20 Aralık 2014
123 Talak’ın Şarta Bağlanması 13 Aralık 2014
124 Kadının Boşanma Hakkı 6 Aralık 2014
125 Boşanmanın Hükümleri 29 Kasım 2014
126 Küçüklerin Evlendirilmesi 22 Kasım 2014
127 İslam Hukuku-Roma Hukuku Karşılaştırması 15 Kasım 2014
128 Beni Kureyza Yahudileri ve Esirlerin Öldürülmesi 8 Kasım 2014
129 İslâm Miras Hukukunda Kelâle 3 Kasım 2014
130 Batı Güdümlü İslam Anlayışında Kur’an Sünnet Algısı – 2 25 Ekim 2014
131 Batı Güdümlü İslam Anlayışında Kur’an Sünnet Algısı 18 Ekim 2014
132 İslam Alimlerinin Işid’e Gönderdikleri Mektubun Eleştirisi 11 Ekim 2014
133 Kurban İbadeti 27 Eylül 2014
134 Birbirimizden yardım istemek şirk midir? 9 Ağustos 2014
135 Nafile Oruç 2 Ağustos 2014
136 Zekat ve Fitre 26 Temmuz 2014
137 Kadir Gecesi 19 Temmuz 2014
138 Tarihi gelişimi ve Hükümleri Açısından İtikaf 12 Temmuz 2014
139 Yatsının Son Vakti 5 Temmuz 2014
140 Vakti Dışında Namaz, Süresinden Fazla Oruç 28 Haziran 2014
141 Bakara 187. Ayet Işığında Oruç İbadeti 21 Haziran 2014
142 Kimler Oruç Tutabilir 14 Haziran 2014
143 Orucun Tarihi ve Meşruiyeti 7 Haziran 2014
144 Ecel ve Şehitlik – Sorular ve Cevaplar 24 Mayıs 2014
145 Ecel ve Şehitlik 17 Mayıs 2014
146 Seferilik Mesafesi ve Müddeti 10 Mayıs 2014
147 Yolculukta Namaz – 2 26 Nisan 2014
148 Dinden Dönmek 19 Nisan 2014
149 Yolculukta Namaz 5 Nisan 2014
150 Namazı Terketmenin Hükmü 29 Mart 2014
151 Namazda Zikir 8 Mart 2014
152 Kadınların Cemaate Katılması 1 Mart 2014
153 Cemaatle Namaz – 2 22 Şubat 2014
154 Cemaatle Namaz 15 Şubat 2014
155 Sehiv Secdesi 8 Şubat 2014
156 Namazı Bozan Haller – 2 1 Şubat 2014
157 Namazı Bozan Haller 18 Ocak 2014
158 Cumanın Farzından Önceki ve Sonraki Sünnetler 11 Ocak 2014
159 Cuma Hutbesi 4 Ocak 2014
160 Cuma Namazı 28 Aralık 2013
161 Sünnet Namazları 21 Aralık 2013
162 Vitir Namazı 14 Aralık 2013
163 Teheccüd Namazı 7 Aralık 2013
164 Kur’an’da Melek ve Cin Kavramları – Sorular 23 Kasım 2013
165 Kur’an’da Melek ve Cin Kavramları – 2 18 Kasım 2013
166 Kur’an’da Melek ve Cin Kavramları 2 Kasım 2013
167 Cezanın Amacı Açısından Mağdur Hakları 26 Ekim 2013
168 Bayram Namazı ve Teşrik Tekbirleri 12 Ekim 2013
169 Tarihi, Amacı ve Ahkamı Yönüyle Kurban 5 Ekim 2013
170 Kur’an’da Münafıkların Durumu – 2 28 Eylül 2013
171 Kur’an’da Münafıkların Durumu 21 Eylül 2013
172 Günümüz İslam Dünyasının Problemleri 14 Eylül 2013
173 Bedel Hac – Doç.Dr. Servet Bayındır 7 Eylül 2013
174 Allah’ın Bilgisi ve Kader 24 Ağustos 2013
175 Mısırdaki Müslümanların Durumu 17 Ağustos 2013
176 Kadir Gecesi 3 Ağustos 2013
177 İmsak Tartışmaları 27 Temmuz 2013
178 Kutup Bölgelerinde İbadet Vakitleri 20 Temmuz 2013
179 Kader 19 Ocak 2013
180 Kıyamet Alametleri 22 Aralık 2012
181 Kur’an Sünnet Bütünlüğünde Kurban İbadeti 20 Ekim 2012
182 Kur’an Sünnet Bütünlüğünde Hac İbadeti 13 Ekim 2012
183 Faiz-Zekat İlişkisi 6 Ekim 2012
184 Namazların Birleştirilmesi 29 Eylül 2012
185 İslama Yönelik Saldırılar 22 Eylül 2012
186 Alternatif Bir Finansal Ürün Olarak Kira Sertifikaları(SUKUK) 15 Eylül 2012
187 Öğle ve İkindi Namazlarının Vakitleri 8 Eylül 2012
188 Yatsı Namazı Vaktinin Bitişi 1 Eylül 2012
189 Kur’an’a Göre Gelenek 25 Ağustos 2012
190 Bayram Namazı ve Fitre 18 Ağustos 2012
191 Televizyondan Kabe İmamına Uyulabilir mi? 11 Ağustos 2012
192 Ramazan Ayının İnsana Sunduğu Fırsatlar 4 Ağustos 2012
193 İmsak Vakti ve Seher – 2 28 Temmuz 2012
194 İmsak Vakti ve Seher 21 Temmuz 2012
195 Nesih, Kıblenin Değişmesi Örneği 23 Haziran 2012
196 İsra ve Miraç 16 Haziran 2012
197 Uydurma Hadisler – Harun Ünal 9 Haziran 2012
198 Sezaryen Doğum 2 Haziran 2012
199 Vahiy – Sünnet İlişkisi 26 Mayıs 2012
200 Nesih Kavramı 19 Mayıs 2012
201 Din ve Tıp Açısından Sünnet 14 Mayıs 2012
202 Din ve Müzik 5 Mayıs 2012
203 Hadislerin Kur’an’a Arzı 28 Nisan 2012
204 Türkiye’de Kutlu Doğum Etkinlikleri 21 Nisan 2012
205 Allah’ın Elçisini Doğru Anlamak 14 Nisan 2012
206 Kur’an Öncesi Mekke Toplumu 7 Nisan 2012
207 Faizsiz Bankacılğın Problemleri 31 Mart 2012
208 Hz.Muhammed’in(S.A.V.) Tebyin Görevi 24 Mart 2012
209 İslam ve Türk Medeni Kanunu(TMK) Miras Sistemlerinin Mukayesesi 17 Mart 2012
210 Kur’an’a Göre Tağut Kavramı 10 Mart 2012
211 Farklı İnançların Birlikte Yaşamasının Doğal Kuralları 3 Mart 2012
212 Kur’an’a Göre Resule İman, İtaat ve İttiba 25 Şubat 2012
213 Organ Nakli 18 Şubat 2012
214 Sebeb-i Nüzul Meselesi 11 Şubat 2012
215 Daru’l-Harbde Faiz 4 Şubat 2012
216 İftida 28 Ocak 2012
217 Talak (Boşanma) 21 Ocak 2012
218 Gayrimüslimlerle Evlilik 14 Ocak 2012
219 A’raf Ehli 7 Ocak 2012
220 Müminler Cehenneme Girecekler Mi? – 2 31 Aralık 2011
221 Müminler Cehenneme Girecekler Mi? 24 Aralık 2011
222 Çocukların Evlendirilmesi 17 Aralık 2011
223 İnanç Özgürlüğü 10 Aralık 2011
224 Evliliğin Denetlenmesi 3 Aralık 2011
225 Adetli Kadın Kur’an’a Dokunabilir mi? 26 Kasım 2011
226 Hz.İsa’yı(a.s.) Geri Getirmek İsteyenlerin Hedefi 19 Kasım 2011
227 Nebi ve Resul Kavramları 12 Kasım 2011
228 Kurban Bayramına Nasıl Hazırlanmalıyız? 5 Kasım 2011
229 İcma Delili ve Değerlendirilmesi 22 Ekim 2011
230 Vekaletle(Bedel) Hac 15 Ekim 2011
231 İhram Yasakları 8 Ekim 2011
232 Kadınların Yolcuğu 1 Ekim 2011
233 Kur’an ve Sünnet Işığında Hac İbadeti 24 Eylül 2011
234 Faiz Anlayışı 10 Eylül 2011
235 Bayram Namazı 27 Ağustos 2011
236 İmsak Vakti 20 Ağustos 2011
237 Teravih Namazı Konusunda Diyanet’e Cevap 13 Ağustos 2011
238 Oruç Tutamayanlar Ne Yapmalı? 6 Ağustos 2011
239 Güneşin Batmadığı Yerlerde Namaz Vakitleri 2 Temmuz 2011
240 Yatsı Namazının Vakti 7 Mayıs 2011
241 Allah’ın İndirdikleri İle Hükmetmeyenler – 2 30 Nisan 2011
242 Allah’ın İndirdikleri İle Hükmetmeyenler 23 Nisan 2011
243 Günahlarla İlgili Kavramlar – 2 2 Nisan 2011
244 Günahlarla İlgili Kavramlar 26 Mart 2011
245 Büyük Günahlar – 3 19 Mart 2011
246 Büyük Günahlar Nelerdir? 12 Mart 2011
247 Büyük Günah İşleyenlerin Durumu 5 Mart 2011
248 Ye’cüc ve Me’cüc 26 Şubat 2011
249 Dabbetü’l-Arz 19 Şubat 2011
250 Tarikatlarda Vesile ve Tevessül 12 Şubat 2011
251 Evliyanın Yardımı İle İlgili İddialar – 2 5 Şubat 2011
252 Kutuplarda Namaz Vaktinin Tespiti 29 Ocak 2011
253 Evliyanın Yardımı İle İlgili İddialar 22 Ocak 2011
254 Kâlû Belâ Olayı Hakkında Sorulan Sorular – 2 1 Ocak 2011
255 Kâlû Belâ Olayı Hakkında Sorulan Sorular 25 Aralık 2010
256 Mehdi İnancı 18 Aralık 2010
257 Kur’an’a Göre Zekat Oranları 4 Aralık 2010
258 Artan Malı İnfak Etme 27 Kasım 2010
259 Vitr Namazı 13 Kasım 2010
260 Bayram Namazları 6 Kasım 2010
261 Sehiv Secdesi – Mukayeseli Fıkıh Dersleri 30 Ekim 2010
262 Kurban İle Alakalı Sorular 23 Ekim 2010
263 Hac Farklı Aylarda Yapılabilir mi? – Fıkıh Dersi 9 Ekim 2010
264 Başkasının Yerine Hacc Yapmak 2 Ekim 2010
265 Hilal İle İlgili Sorulan Sorular 25 Eylül 2010
266 Cariyeler İle İlgili Sorulan Sorular 18 Eylül 2010
267 ORUÇ BOZMANIN CEZASI 4 Eylül 2010
268 Zekat 28 Ağustos 2010
269 İmsak ve Yatsı Vakitleri – 2 21 Ağustos 2010
270 İmsak ve Yatsı Vakitleri 14 Ağustos 2010
271 İsra ve Miraç -2 10 Temmuz 2010
272 İsra ve Miraç -1 3 Temmuz 2010
273 İcma’a Delil Getirilen Hadisler 26 Haziran 2010
274 İcma 19 Haziran 2010
275 Başörtüsü ve Örtünme 12 Haziran 2010
276 Mezheplerin Tutarlılığı 29 Mayıs 2010
277 Asabe Siyaset İlişkisi (Kızın Çocuklarının Mirasçılığı Örneği) 22 Mayıs 2010
278 Kur’an’ı Açıklama Usulü 15 Mayıs 2010
279 Kartepe Programı Değerlendirme 5 Mayıs 2010
280 Abdestte Ayakların Mesh Edilmesi 24 Nisan 2010
281 Hudeybiye’den Geri Kalanlar 13 Nisan 2010
282 Peygamberimizin Zeynep (ranha) ile Evliliği 3 Nisan 2010
283 Bedir Savaşı 20 Mart 2010
284 Kur’an Sünnet Bütünlüğü: Allah’ın İzni Meselesi 13 Mart 2010
285 Vahiy Çeşitleri 6 Mart 2010
286 Kadınların Özel Halleri 11 Şubat 2010
287 Kur’an’a Göre Zekat Nispeti 6 Şubat 2010
288 Vahy-i Gayr-i Metlüv’e Dair Getirilen Deliller -1 30 Ocak 2010
289 Iskat (Ölen Kimseyi İbadet Borçlarından Kurtarmak) 16 Ocak 2010
290 Dini Tebliğ ve Uygulamada Cebrailin Rolü -2 2 Ocak 2010
291 Dini Tebliğ ve Uygulamada Cebrail’in Rolü 26 Aralık 2009
292 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kurban 21 Kasım 2009
293 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kıble Meselesi -2 14 Kasım 2009
294 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kıble Meselesi -1 7 Kasım 2009
295 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kur’anı Anlama 31 Ekim 2009
296 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Yolculukta Namazin Kısaltılması Örneği 24 Ekim 2009
297 İsa Aleyhisselam Tekrar Gelecek mi? -2 17 Ekim 2009
298 İsa Aleyhisselam Tekrar Gelecek mi? 1-1 10 Ekim 2009
299 İsa Aleyhisselam Tekrar Gelecek mi? 1-2 10 Ekim 2009
300 Hanefi Mezhebinin İçki ile İlgili Görüşleri -1 3 Ekim 2009
301 Hanefi Mezhebinin İçki ile İlgili Görüşleri -2 3 Ekim 2009
302 Mirasta Avliye Meselesi -1 26 Eylül 2009
303 Mirasta Avliye Meselesi -2 26 Eylül 2009
304 Kasten Orucu Bozanın Cezası -1 12 Eylül 2009
305 Kasten Orucu Bozanın Cezası -2 12 Eylül 2009
306 Oruç Keffareti -1 29 Ağustos 2009
307 Oruç Keffareti -2 29 Ağustos 2009
308 Adetli Kadının Orucu -1 22 Ağustos 2009
309 Adetli Kadının Orucu -2 22 Ağustos 2009
310 Hastaların Orucu -1 15 Ağustos 2009
311 Hastaların Orucu -2 15 Ağustos 2009
312 Namazda Örtünme / 2-1 8 Ağustos 2009
313 Namazda Örtünme / 2-2 8 Ağustos 2009
314 Namazda Örtünme / 1-1 1 Ağustos 2009
315 Namazda Örtünme / 1-2 1 Ağustos 2009
316 Kur’an’da Örtünme -1 18 Temmuz 2009
317 Kur’an’da Örtünme -2 18 Temmuz 2009
318 Gayrimüslimlerle Evlilik -1 11 Temmuz 2009
319 Gayrimüslimlerle Evlilik -2 11 Temmuz 2009
320 Müşriklerle Evlilik -1 4 Temmuz 2009
321 Müşriklerle Evlilik -2 4 Temmuz 2009
322 Ehli Kitap ve Müşrikler -1 27 Haziran 2009
323 Ehli Kitap ve Müşrikler -2 27 Haziran 2009
324 Hayvan Kesimi / 2-1 20 Haziran 2009
325 Hayvan Kesimi / 2-2 20 Haziran 2009
326 Hayvan Kesimi -1 13 Haziran 2009
327 Hayvan Kesimi -2 13 Haziran 2009
328 Helal Gıda ve Jelatin Konusu -1 6 Haziran 2009
329 Helal Gıda ve Jelatin Konusu -2 6 Haziran 2009
330 Nafile Namazlar -1 9 Mayıs 2009
331 Nafile Namazlar -2 9 Mayıs 2009
332 Vitir Namazı -1 2 Mayıs 2009
333 Vitir Namazı -2 2 Mayıs 2009
334 Kur’an’ın Genel Açıklaması -1 25 Nisan 2009
335 Kur’an’ın Genel Açıklaması -2 25 Nisan 2009
336 Namazın Mekruhları -1 11 Nisan 2009
337 Namazın Mekruhları -2 11 Nisan 2009
338 Namazı Bozan Şeyler -1 4 Nisan 2009
339 Namazı Bozan Şeyler -2 4 Nisan 2009
340 Namazda Konuşmak -1 28 Mart 2009
341 Namazda Konuşmak -2 28 Mart 2009
342 Namazda Abdestin Bozulması / 2-1 21 Mart 2009
343 Namazda Abdestin Bozulması / 2-2 21 Mart 2009
344 Namazda Abdestin Bozulması / 1-1 14 Mart 2009
345 Namazda Abdestin Bozulması / 1-2 14 Mart 2009
346 Namazda İmamlık / 3-1 28 Şubat 2009
347 Namazda İmamlık / 3-2 28 Şubat 2009
348 Namazda Saf Düzeni -1 21 Şubat 2009
349 Namazda Saf Düzeni -2 21 Şubat 2009
350 Namazda İmamlık / 2-1 14 Şubat 2009
351 Namazda İmamlık / 2-2 14 Şubat 2009
352 Namazda İmamlık / 1-1 7 Şubat 2009
353 Namazda İmamlık / 1-2 7 Şubat 2009
354 İmamın Arkasında Kıraat -1 24 Ocak 2009
355 İmamın Arkasında Kıraat -2 24 Ocak 2009
356 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 4-1 17 Ocak 2009
357 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 4-2 17 Ocak 2009
358 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 3-1 10 Ocak 2009
359 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 3-2 10 Ocak 2009
360 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 2-1 3 Ocak 2009
361 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 2-2 3 Ocak 2009
Kuran Dersi Canlı Yayın